woensdag 15 augustus 2007

Boete

Nu schets ik graag een idyllisch beeld van onze vaaractiviteiten, maar er gaat heus ook wel eens iets mis. Van die dingen waar je een tijdje van baalt. Maar niet te lang. Eén van mijn vervelendste ervaringen (ja, er waren er een paar meer, maar niet alle voor uitzending geschikt ;-) was mijn ontmoeting met de 'water'politie. Eigenlijk moet je ze politie te water noemen, want de meesten zijn gewoon landrotten. Met het vaarbewijs net een week in de binnenzak.

Als je een bijbootje hebt dat harder kan dan 20 km/u (ongeacht of je dat nu wel of niet doet), dien je de volgende zaken in je 'snelle' bootje bij je te hebben: Zwemvest (niet aan, maar onder handbereik), brandblusser, vaarbewijs, registratie van de boot plus goed zichtbare nummers op de zijkanten, legitimatie. Eén en ander hebben we standaard in onze 'anti-bekeuring tas'. Zaak is deze tas bij elke beweging op het water bij je te hebben. Bovendien moet je, in ons geval, via een koordje verbonden zijn aan de dodemansknop van de motor.

Op een mooie middag was ik even zachtjes het water opgetuft om mijn dochter wat in de gaten te houden, die bij een best stevige wind wat aan het trainen was met haar fokkenist. Bij eventueel omslaan kunnen ze dan wel wat hulp gebruiken. En ik had ze wel gezien hoor, de waterpolitie, maar te laat om nog terug te keren om mijn vergeten tas op te halen. Ik dreef wat, zij voeren voorbij. Niets aan de hand. Tot hij zag dat ik er 8 Pk achter heb hangen. Met een grote boog kwam hij langszij gevaren. En kreeg ik een prent van € 25,- omdat ik geen zwemvest bij me had. Werd ik ook nog gematst, want voor het niet bij je hebben van alle andere zaken kun je ook nog allemaal boetes krijgen.

Later, op een ander meer, trof ik dezelfde vent weer. Maar ik had hem al gezien, en voor de zekerheid het zwemvest zelfs maar omgedaan. Hij lachte naar mij, ik niet naar hem. Soms is het ook even niet leuk op het water, met al die malle regeltjes.

8 opvarenden:

Anoniem zei

Vroeger (toen alles beter was...) moest je ook altijd deel 1 van de Wateralmanak bij je hebben...
Daar hoor ik nooit meer iemand over.
Wôlkom thus...

Anoniem zei

Flauw. Ze hadden zeker hun quotum nog niet gehaald.

Gerhard zei

@Anders: Toevallig kreeg ik op mijn verjaardag laatst ook een nieuwe deel 1. Niet om de almanak, maar om het nieuwe BPR dat er in staat. Dat is aan boord verplicht om mee te hebben, maar of dat ook zo is voor de rubberboot weet ik niet.

@aargh: Je hebt gelijk maar ach, ze kunnen het ook niet helpen. De wetgeving slaat nergens op. Doorgeschoten regeldrift is het. Daar gaat dit land aan ten onder.

Anoniem zei

Dat heb ik gemerkt, laatst op de grachten van Amsterdam met heel veel mensen in een sloep. Een ondervraging op het water en een bekeuring omdat de boot geen naam had. Pffff.

V@nM@n zei

Op het water vluchten kan dus ook al niet meer...

Gerhard zei

@Esther: Een naam is inderdaad verplicht. Plaatsnaam van thuishaven niet meer, dus wat heb je er dan nog aan vraag ik me af.

@V@nM@n: Nee, niet als je sneller kan dan 20. Langzaam varen om te vluchten, een grappig idee.

Anoniem zei

Kan je met 8pk al 20km per uur?? Oei, dan moet ik ook eens ernstig naar ons bijbootje gaan kijken (bbmotor uit 1980, kan me niet voorstellen dat hij zo hard gaat) Ik werd inderdaad vlak voor koninginnedag aangehouden over de naam van het bootje op de buitenkant, maar ik dacht; dat is vast een verveelde agent en ben na 'ja baas' gewoon verder gevaren...Belachelijk dat ze je een boete hebben gegeven trouwens, verpest je hele (of in ieder geval een deel van je) dag.

Gerhard zei

@Jowi: Dat kan heel goed, maar het hangt ook van de boot zelf af. De politie hanteert een eenvoudige regel: Als je planeert, dan vaar je te hard. Bij twijfel gaan ze met een GPS de snelheid meten.