dinsdag 28 augustus 2007

Seizoenen

Het mooie van Nederland, en vast van veel andere landen ook, is dat we er seizoenen hebben. Niet het hele jaar meer van hetzelfde, maar een continue verwelkomen en afscheid nemen. Het gekke is, en ik weet niet hoe dat u vergaat, maar zo tegen het einde van de zomer of de winter heb ik het er ook wel weer een beetje mee gehad. Ben ik weer klaar voor het volgende.

Was ik tot nog geen drie weken geleden bijna niet van mijn boot af te sláán, nu kan ik nauwelijks nog motivatie vinden om het spul klaar te maken voor de laatste zeilwedstrijden. We gaan natuurlijk wel, we ronden het keurig af, maar eigenlijk moet ik mezelf ertoe zetten. Ik heb het wel weer een beetje gehad met het 'gedoe' eromheen, hoewel ik sommige mensen wel (en andere niet) zal gaan missen komende winter.

Misschien loop ik wat op de zaken vooruit, dat doe ik wel vaker, maar ik merk al aan alles in de natuur en aan mezelf dat er een andere fase aan staat te komen. De blaadjes aan de bomen ogen niet meer fris, spinnendraden overal. De natuur raakt wat verstild. Gewoon thuis willen zijn en wat klusjes doen. Af en toe een beetje melancholiek zijn. Op mooie najaarsdagen met de boot de natuur ingaan, helemaal vrij en zonder verplichtingen. Dáár ben ik nu weer aan toe. En als het stormt, beschut met de boot achter een bosje een boek lezen en je alleen op de wereld wanen. De natuur komt tot rust, ik ook.

8 opvarenden:

V@nM@n zei

Ik vind de winter de mooiste tijd van het jaar...

Anoniem zei

Wat doen al die badgasten dan nog hier ?

Gerhard zei

@V@nM@n: Ik ook, nu. Maar aan het eind van de winter denk ik daar weer anders over. Alles op z'n tijd!

@Anders: Dat zal komen omdat ik op de zaken wat vooruitliep?

Anoniem zei

Het is heerlijk, die veranderingen. Steeds weer verandering van geuren, van het licht, van de kleuren en de geluiden, dat houdt een mens aan de gang. In mijn twee jaren in de tropen miste ik die impulsen heel erg, en de eerste keer dat ik de bladeren weer zag verkleuren in Nederland, dat ik de herfstgeur suikerfabriek weer rook, moest ik echt even wat wegslikken. We hebben een volmaakt klimaat hier.

Julia zei

Hoe ouder ik word , hoe meer ik houd van de herfst ! Vooral met dit mooie weer erbij !!

Anoniem zei

We zijn gevormd naar seizoenen, op elk weten we een lyrisch gedicht, van rust naar haardvuur, van ontluking naar bloei - maar nu, gaan we de twee mooiste maanden tegemoet.

Anoniem zei

Gerhard, vandaag is het hier zo fijn in de zon. Mijn favoriete weken zijn de eerste twee weken van september. Dan is al wie schoolgaand is weer "veilig opgeborgen" in lokalen (haha) (en schreef bijna bokalen, haha, jaja, als enkel een beetje broebelende vissen) en dan lijkt het me alsof het overal rustig is en meestal is de zon dan van de partij. Van die zon geniet ik véél meer dan van een zomerzon. (De lentezon kan ook tellen maar herfstzon nog aangenamer vind ik)

Gerhard zei

@aargh: Een mooie herinnering! Het doet je alles veel meer waarderen.

@Julia: Ja, zou het met de leeftijd te maken hebben? Dat het zulk mooi rustig weer is helpt in ieder geval wel!

@Marius: September en oktober, inderdaad, wat kan het dan buiten nog fijn zijn.

@Lut: Ik vroeg me af waar "hier" was, maar door het "broebelen" vermoed ik West-Vlaanderen. Lekker genieten nog maar even!