dinsdag 4 september 2007

Kippen op stok

Het is voor iedereen een vanzelfsprekendheid; kippen slapen op stok. Maar in tegenstelling tot het leggen van eieren is dit niet iets dat vanzelf gaat. Je moet het ze leren! Ze hebben immers geen rolmodellen. De zes kippen die we nu hebben moesten, de eerste nacht dat we ze hadden, gevangen worden om ze in het nachthok te zetten. De volgende dag wisten ze nog waar ze moesten wezen en waren ze uitzichzelf het nachthok ingegaan. Maar toen ik naar binnen keek kon ik ze eerst niet vinden. Ze waren met z'n zessen in één leghokje gekropen! Ik moest ze er één voor één uitplukken, ze stribbelden nog behoorlijk tegen. Nu, na een week 's avonds kippen op stok zetten is er ééntje die het doorheeft. De anderen zitten steeds áchter de stok. Toch weten ze wel wat de bedoeling is van mijn bezoek, ze laten zich inmiddels gewillig op stok zetten, met nog slechts een beetje gemopper. En als ik een uurtje later nog eens kijk zitten ze heerlijk te slapen. Ik denk dat het nog wel een weekje duurt, dan gaat het volautomatisch.

7 opvarenden:

Anoniem zei

Leuk beroep, kippenonderwijzer! :-)

Gerhard zei

@aargh: Of kippentemmer!

V@nM@n zei

Nu weet ik nog steeds niet waarom die kippen op stok moeten...

Gerhard zei

@V@nM@n: Dat is hygiënischer: ze poepen nogal en anders zitten ze er de hele nacht middenin. Nu blijven ze veel schoner en droger. De plank onder de stok moet minstens elke twee dagen worden schoongemaakt.

Anoniem zei

Ook weer nooit bij stil gestaan. Er is dus niet een soort pluchen kip die je 's avonds als rolmodel op stok kunt zetten?! En zijn er al eieren?
Misschien ga ik ook eens denken over kippen. Wat is de afmeting van jouw hok Gerhard?

Chantal zei

kippenonderwijzer = daar kun je alle kanten mee op wat betreft de invulling.

Gerhard zei

@Marius: Ze zijn nog een beetje te jong, dat kan je aan de onderontwikkelde kam en lellen zien. Misschien zijn er twee bijna zover.
Het houden van kippen is een leuke bezigheid. Ze nemen niet heel veel ruimte en hoeven ook niet superveel aandacht. Ons hok is 2,40 bij 1,50. Iets te klein voor 6 kippen, maar daarom heb ik er een buitenren bijgemaakt. Er zijn heel mooie hokken te koop op het internet.

@Chantal: Ja, maar net welke kant het ei oprolt.