donderdag 27 september 2007

Maanlicht

Ondanks dat er niemand is die bij ons naar binnen kan kijken, hebben we 's avonds, wanneer het donker is, in de woonkamer de gordijnen dicht. Voor de sfeer en het warme gevoel, hoewel ik niets liever dan (zon)licht en ruimte om me heen heb. Maar als ik in mijn hoekje op de bank zit kijk ik regelmatig even achter het gordijn langs naar buiten, omdat daar de maan schijnt. Marius ziet de maan boven een stad, ik zie de maan boven een lege wereld. Die kant op is er helemaal niets, behalve mooi koud en donker verlichte houtwallen en weiland. En een enkel verdwaald lichtje. Als het stil is kun je je bijna in de wereld van Tolkien wanen, met Ringgeesten op de loer. Ik wou dat ik het kon fotograferen of schilderen zoals ik het zie en ervaar.

De maan is yin, de zon yang. Ze horen onlosmakelijk bij elkaar, er moet evenwicht zijn. Alles op zijn tijd. En als de maan straks nieuw is, kunnen we langzamerhand weer genieten van de prachtige sterrenhemels die we hier in de winter hebben. Dan wordt het tijd mijn sterrenatlas tevoorschijn te halen en af en toe buiten te staan om naar boven te kijken tot ik er nekpijn van krijg.

Het plaatje geeft de chinese tekens voor yin en yang weer. Het linker gedeelte in beide karakters is 'berg', het rechter gedeelte resp. maan en zon.

12 opvarenden:

Anoniem zei

En ik maar denken dat er papa stond.
De echte fanatiekelingen gaan trouwens gewoon liggen, in een slaapzak zonodig. Beter voor de nek maar pas op, wel ogen openhouden.

V@nM@n zei

Heerlijk wat de natuur met een mens kan doen. De chinezen en japanners staan daar veel meer voor open dan wij.

Gerhard zei

@aargh: Haha, daar schiet ik even hardop in de lach. Je hebt gelijk! Dat had ik niet gezien. Mama en papa zijn natuurlijk ook yin en yang en hebben beide iets van de ander in zich!

@V@nM@n: In een drukke stad is het ook veel moeilijker er open voor te staan. Daarom zou ik niet willen ruilen, alles staat hier bij ons op de stoep.

Chantal zei

Ik vind het gewoon gezelliger met de gordijnen dicht... kaarsje aan, geurstokje branden, wijntje, manlief...

Gerhard zei

@Chantal: De gordijnen dicht kan ik nog tolereren, maar die andere dingen, brrr. Benauwd en verstikkend vind ik het. Ik gooi het liefst alles open!

Anoniem zei

Gerhard, gordijnen toe, hoe is het mogelijk ? Zelfs als men niet binnen kan kijken ?! Hier zijn altijd alle gordijnen open en we hebben pas bijna alle ramen vernieuwd (superisolerend) ! Kijkt er iemand binnen bij ons ? Ik denk het niet, hoewel het glaspartijen zijn beneden en op het tussenverdiep en boven (alles ineenlopend in huis). Wat bomen aan de zijkant, maar nog niemand zien blijven staan kijken. Voorkant zijn logeerkamer en badkamer (soms wel gordijn dicht maar spiegelglas), dus 's nachts bij volle maan sta ik doe ik nooit licht aan. Hier geen lichtvervuiling was het eerste wat Luc zei toen hij vanuit " 't stad" naar hier kwam wonen en hij genoot erg van de sterrenhemel die hij in jàren niet meer gezien had.

Anoniem zei

stond net op marius' log ook al lange tijd stil bij de maan en nu dus weer even... waar mijn schoonouders wonen, aan de duitse grens, zie je ook zoveel sterren. stonden we laatst ook te verkleumen van de kou en maar blijven kijken...

Gerhard zei

@Lut: Ach, ik leef hier niet alleen en zolang de maan er nog niet is, is het venster een groot en donker zwart gat. Aan die kant van de kamer dan. Andere gordijnen blijven wel open. Het is niet alles altijd zo zwart wit als ik hier wel eens suggereer.

@Inge: Ik liep er al mee in mijn hoofd rond, maar werd zéker door Marius geïnspireerd! Er is bijna niets mooiers dan een mooie sterrenhemel!

Anoniem zei

Mooi bespiegelend stukje, ik krijg zin in je achtertuin te gaan wonen. :) Yin en Yang, maan en zon. Zo logisch dat het opmerkelijk is.

Gerhard zei

@Wenz: Ik heb een heel mooi uitzicht vanuit mijn achtertuin. En er zijn paarden en kippen! :-)

Anoniem zei

Paarden laten me koud, maar die kippen, daar doe ik het voor! *Pakt haar boeltje en verhuist naar de achtertuin van Gerhard* ;)

Gerhard zei

Lijkt me heel gezellig. Kom ik af en toe eens bij je kijken hoe het met je is en voor een, ongetwijfeld, goed gesprek!