maandag 24 september 2007

Mijn kroeg

Eigenlijk is het hier net een café, in de blogwereld. Mensen komen en gaan naar gelang ze er behoefte aan hebben. Iedereen praat door elkaar heen maar, en dat is het mooie ervan, je kunt naar iedereen luisteren en reageren op een moment dat het jou uitkomt. Asynchrone communicatie heet dat in de computerwereld. We zitten met zijn allen aan tafeltjes, bezoeken soms andere tafeltjes en bij weer andere tafeltjes (gek woord, als je het drie keer achter elkaar opschrijft) komen we nooit.

Bij sommige tafeltjes is het wel eens een tijdje stil en heel nu en dan vertrekt er iemand, de anderen zwaaien even en kwebbelen daarna weer lustig voort. Tot slot heb je dan nog de bezoekers die op hun gemak langs de tafeltjes wandelen en hier en daar hun oor te luisteren leggen. Lurkers worden ze genoemd, maar om één of andere reden heeft dat een negatieve bijklank. In onze kroeg mag iedereen doen waar hij of zij zin in heeft.

Asynchrone communicatie begint in het echte leven terrein te winnen op de ouderwetse synchrone communicatie zoals opbellen of bezoeken, omdat het zo lekker makkelijk is en je tijd kunt geven aan anderen op momenten dat het jou uitkomt. Je kunt het in je agenda zetten, of even doen als je geen zin hebt in iets anders. Er zijn ontegenzeggelijk voordelen aan verbonden en de vriendschappen zijn er niet minder om. Maar toch. Ik vind het een verarming en zorgwekkend wanneer echte mensen moeten wijken voor 'de computer'. Wat heb je aan 10.000 Hyves ‘vrienden’ als nooit meer iemand daarvan je eens uit zichzelf opbelt of spontaan opzoekt om te horen hoe het met je is, maar er nog slechts schriftelijk gereageerd wordt op vage tekenen van jouw leven uit de virtuele wereld?

16 opvarenden:

Zeekraai zei

Doe mij nog 'n biertje, Geer...

Anoniem zei

Een wijntje en neem zelf ook wat.

Anne-Marie zei

Als je dan toch in je grote jacht de haven van het starteiland blokkeert dit weekend kom ik graag even je wijn proeven.

Gerhard zei

Ha, het wordt een gezellige boel hier. OK, drinks are on the house!

@A-M: Je bent altijd welkom!

Gonda zei

Gezellie :-) Ben ik nog op tijd voor de drankjes? Voor mij ook graag een bittergarnituurtje ;-) Of iets anders om te knabbelen.

V@nM@n zei

Aan de andere kant had je die weblogkennisen nooit gehad als je dit cafe niet begonnen was

Gerhard zei

@Goentah: Dat maken we in orde!

@V@nM@n: Zo is het, maar het is slecht met je gesteld als je weblog het enige is wat je hebt aan contact...

Anoniem zei

Drinks are on the house? Nou, doe mij dan maar een Leffe en een schaaltje bitterballen met mosterd.

Anoniem zei

Gezellige boel hier! Ik begrijp wel wat je bedoelt. Een vakantiekaartje in de brievenbus is tegenwoordig een zeldzaamheid, maar zo welkom.

Anoniem zei

Ik heb graag de mix, weblogbezoek,e-mail, onverwachtse mail én onverwachts reëel bezoek of telefoontje... en de max is, dat dat de laatste tijd allemaal mooi dooreenloopt. Hoop dat het zo blijft en anders doe ik er zelf wel iets aan.
Rood wijntje graag Gerhard (je weet wel 1 enkel nachtglas)

Anoniem zei

O ja , en zoals Kaat schreef : échte kaartjes en daarvan kreeg ik er de laatste tijd héle mooie ! Geniet ik extra van.
Het wordt tijd dat ik ook weer meer échte brieven schrijf, pas een mooie pen gekocht ;-)

Anoniem zei

Ik denk dat de meeste mensen wel in staat zijn om online 'vrienden' zoals bij Hyves te onderscheiden van daadwerkelijke vrienden.

"vriend (de ~ (m.), ~en)
iem. aan wie men door genegenheid en persoonlijke voorkeur verbonden is => compagnon, gabber, gezel, kameraad, kompaan, kornuit, maat, makker, vrind "

Zoveel mogelijk mensen aan je profiel toevoegen valt niet onder vriendschap maar onder hebzucht en geldingsdrang. Het enige waar ik me zorgen over maak zijn de mensen die inderdaad geen real-life vrienden meer hebben, alleen internetcontacten. Dat is de risicogroep die het niet helemaal begrijpt.

Toch zal het gros van de mensen die mix, zoals hierboven al beschreven, gewoon voortzetten. Zowel online als in het echte leven vrienden hebben, en de contacten afwisselen en belangrijk: op hun eigen waarde schatten. :)

Chantal zei

@ Puur Kaat, ik stuur nog altijd vakantiekaarten, en ook vaak zomaar een kaartje...

Gerhard zei

@Joop, Kaat, Lut, Wenz en Chantal: Het was iets dat ik even kwijt moest, maar ik besef dat het allerminst een waterdicht verhaal was. Uit jullie reacties op te maken hebben jullie het zo ook wel begrepen. Het is natuurlijk allemaal niet zo zwart-wit.

Anoniem zei

Het is een dunne lijn... Mijn kroeg is ook gewoon mijn virtuele wereld. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Natuurlijk is persoonlijk contact in de kroeg veel aantrekkelijker dan het geneuzel op msn maar het blijft leuk al die digitale contacten die je tegenwoordig op doet op het web. En hyves dat is echt niks... al die nep vriendschappen. Waar het vooral om gaat zijn de echte vriendschappen, dus met echte mensen, echte gevoelens, maar die kunnen natuurlijk altijd voort komen uit digitale vriendschappen. It's A Thin Line.. zoals ik al eerder schreef! ps blij dat ik je een beetje leer kennen Gerhard, dat biertje kan altijd nog... ;-)

Gerhard zei

@Bl@nkie: en het is ook altijd leuk om op deze manier (ja hoor, zeker wel!) nieuwe mensen te leren kennen!