woensdag 19 september 2007

Pel de ui

Sinds het Tai Chi seizoen een paar weken geleden weer begon, heb ik me voorgenomen om regelmatig de oefeningen ook thuis te gaan doen. Want, eerlijk gezegd, eerder kon ik me er nooit toe zetten. Niet uit luiheid of gemakzucht, maar omdat ik me voor mezelf toch wat geneerde. Met z'n allen in een dojo, prima. Maar in je eentje in de woonkamer of in de tuin, het was toch een drempel.

Afgelopen zomer realiseerde ik me dat ik zo niet opschoot. Nou hoef je ook niet op te schieten, er is geen reden voor haast, maar er waren momenten dat ik wel even wat had willen en kunnen, of zelfs moeten doen. En het ging niet omdat ik niet een routine had opgebouwd om zonder iemand die je erin voorgaat de bewegingen en oefeningen uit te voeren. Dat is één, maar ook was daar nog steeds de 'blokkade'.

Het heeft misschien te maken met (innerlijk) vrij zijn. Want achter in de tuin, of in een weiland langs de Grienedyk waar ik mij onbespied kan wanen, daar begint het nu te lukken. Maar er is altijd een mate van onrust, het gevaar 'betrapt' te worden. Je wilt je niet zonderling, afwijkend, gedragen. Van die onrust wil ik af. Ik wil me vrij genoeg voelen om te doen wat ik wil. En dat moet laagje voor laagje, als het pellen van een ui. Maar dat kan niet als je maar één keer per week (of soms minder) hieraan werkt. Eerlijk gezegd, het maakt het wekelijkse uurtje in de dojo veel boeiender, een verdieping van dat wat je (bijna) dagelijks doet. Moest ik me er voorheen vaak toe zetten naar de dojo te gaan, nu kan ik soms bijna niet wachten tot het weer zover is.

13 opvarenden:

Anoniem zei

In grote steden in Azie zie je overal in het openbaar mensen tai chi-en. Ik vroeg mij als ik dat zag inderdaad af of ze geen last hadden van dergelijke gêne. Blijkbaar niet, het is daarvoor te gewoon denk ik. En tegenwoordig zie ik ook in Nederlandse stadsparken nogal eens mensen alle mogelijke oefeningen, sporten, dansen en mysterieuze bewegingen uitvoeren, misschien is het een idee eens naar zo'n park te gaan.

Chantal zei

fijn dat je nu graag gaat, ik heb dat sindskort ook met een ander soort afspraak, waar ik vroeger tegenop zag, ga ik nu graag naartoe.

Anoniem zei

ja, wat aargh zet, hier in het park staan ze iedere ochtend in groepjes te oefenen, dat geeft toch bescherming. En bij mij op de kade is er een buurvrouw die het in haar eentje doet. Maar dat levert inderdaad wel blikken en opmerkingen op, ook al zijn het vaak bewonderende blikken.

Anoniem zei

Zet 'n pruik op...
net als die 'weldoener' bij P & W

V@nM@n zei

Het allermooiste van Tai Chi is dit te doen in eenzaamheid...

Gonda zei

Ik doe het gewoon binnen, in de woonkamer. Geen mens die me ziet!
Ik vind die manier van bewegen heerlijk! Heel beheerst en in balans. (Als het lukt, tenminste... er hapert nogal eens wat aan mijn techniek.)
Ik heb het één keer voor de glazen pui gedaan in mijn achtertuin. De pui gebruikte ik als spiegel. Ik zal ongetwijfeld bespied zijn, maar kentskeleh juh ;-)

Anoniem zei

Alleen zo wordt het helemaal van je zelf. Precies wat Tai Chi graag wil helpen bereiken. Als het pellen van een ui, zo breek je door je eigen verzet. Prachtig Gerhard.

Gerhard zei

@aargh: Ik heb het hier nog niet in een park zien doen. Maar misschien wacht het tot er iemand mee begint...

@Chantal: bedoel je de tandarts? ;-)

@Jowi: Je wilt je inderdaad beschermd voelen. Maar dat zou niet moeten hoeven!

@Anders: haha!

@V@nM@n: Alleen, bedoel je? Maar in een groep is het ook leuk, dan krijgt het een andere dynamiek.

@Goentah: Tai Chi Ch'uan is heel prettig, ook goed voor je energie-huishouding. Doe je ook Chi Gong oefeningen?

@Marius: Precies, zoals altijd stip je de kern van mijn verhaal aan!

Anoniem zei

Ik ga 'op reis' en ik wil je danken voor alle mooie logs, voor je hulp, voor je plezier, voor je verwante zoektochten. Alle goeds thuis, met de oefeningen, met het werk aan de boot als het weer zover is en met de integratie van de Indiërs.

Anoniem zei

Ik had ooit een buurman die het in de tuin deed. Ons studentenhuis heeft hem nogal vaak uitgelachen. Alsnog sorry buurman!

Anoniem zei

Ik wil ook Tai Chi gaan doen! Gaan we samen voor gek staan in onze respectievelijke achtertuinen, pelt dat een laagje van je ui? :)

Gerhard zei

@Odette: Foei Odette! ;-) jullie hadden met hem mee moeten doen!

@Wenz: Ik kan het je zeker aanbevelen! Het helpt bij het kantelen, maar ga dan wel naar een goede school en niet één waar ze slechts een dansje onderwijzen!

Anoniem zei

Ok, thanks, ik zal erop letten. :)