zondag 21 oktober 2007

Herfstvakantie van de Slootjesvaarders

Als je bij ons vandaan in zuidelijke richting wilt varen, heb je grofweg drie keuzes: IJsselmeer, Polder of Weerribben. En de mooiste omgeving vinden wij dan de Weerribben in Overijssel, dus gingen we maandagochtend vanuit Balk via Sloten richting Echtenerbrug. Er was echter één ding mis met deze keuze bedacht ik me toen we onderweg waren. We waren er al vaker geweest en eigenlijk wist ik precies wat er op slootjesgebied ging komen. Niet echt handig als je eindelijk weer eens de tijd hebt om lekker 'vrij' te varen. Het was me te voorspelbaar geworden.

We hebben daarom dit jaar zoveel mogelijk nog niet eerder verkend vaarwater genomen en ons laten leiden door letterlijk 'last minute' beslissingen over links- of rechtsaf. En zo werd het een voor ons verrassende tocht. Toch vind ik altijd dat je zuinig moet zijn op de plekken waar je nog nooit bent geweest, je moet altijd wat houden om voor terug te komen. Gelukkig zijn die plekken er nog steeds genoeg. We hebben bijvoorbeeld nu een klein stukje Overijsselse Vecht gedaan, maar dit doodlopende water van ongeveer 30 km wil ik ook nog eens rustig helemaal bekijken.

Het allermooiste van de Herfstvakantie is toch wel de rust die er is. Er is nauwelijk vaarverkeer en toch worden alle bruggen en sluizen normaal bediend. Sluis- en brugwachters zijn relaxed en staan open voor een praatje. Meestal zijn ze zelfs blij dat er weer eens iemand langskomt. Bij sommige sluizen zijn het nog maar een stuk of vijf boten per dag. Je kunt in je eigen tempo varen en liggen waar je wilt. Geen wachttijden, op een enkele storing van een brug na. En genieten van de stille natuur, ofschoon je in Nederland altijd het gevoel houdt door een zorgvuldig aangelegd park te varen. Behalve dan misschien in het centrum van Zwolle, wat vanaf het water hier en daar op een oerwoud lijkt.

Ik zei eerder dat je zuinig moet zijn op onbezochte plekken, ik moet ook nog wat overhouden om te vertellen. Ik laat het hierbij. We hadden een heel fijne week en als je zin hebt staan hier nog een heleboel foto's!

Onze route. Alleen jammer van al die labeltjes, geen idee hoe ik die er af kan laten.

8 opvarenden:

V@nM@n zei

Er zitten een paar mooie foto's bij. Alleen kreeg ik het idee dat het af en toe best wel koud kan zijn op het water...

Anoniem zei

Mooi Gerhard: zuinig zijn op waar je komt en op verhalen. Gelukkig bleek ook het luik nu prima in orde. Mooie fotoreportage. Genemuiden: nooit geweest. Ik ken m'n land nog niet half.

Anoniem zei

Maar goed dat je op donderdag al in Genemuiden was...
Wie zondag 's wil varen gaat aan de ketting !

Anne-Marie zei

Het raadselachtige bord:

afgife inhoud vuilwatertank.

De overijsselse vecht is de moeite waard die ben ik toen ik een jaar of 14 was met mijn ouders en Heiltje al eens gevaren. Aan het eind van de bevaarbare route hotel de Zon. kun je aanleggen en prima eten. (tenminste toen)
Enneh... Bij Vollenhove rechtdoor de polder in, alleen al voor het verval in de sluis en in de herfst de eerste blik het kanaal in met al die kleuren. Daarna dezelfde opening weer terug nemen. Of je moet natuurlijk haast hebben om weer terug te komen.

Anoniem zei

Ik ken er allemaal niks van, dus ja hoor, zin in die foto's !
Heel mooi fotoalbum, heb ervan genoten , bedankt !

Gerhard zei

@V@nM@n: Viel erg mee met de kou hoor. Gelukkig hebben we een goed kacheltje.

@Marius: Er is zoveel te ontdekken en te zien in eigen land. Wij waren ook nog nooit in Genemuiden geweest.

@Anders: Ja je moet daar oppassen. Zo hebben we wel eens noodgedwongen een zondag in Meppel moeten overblijven omdat er niets bediend werd!

@Anne-Marie: Ik dacht al dat jij dat wel wist! We hebben nog geen vuilwatertank, dus ja...
De sluis bij Vollenhove zijn we al eens doorgeweest, maar we hadden nu geen zin in polder. Maar inderdaad, erg mooi daar.

@Lut: Ik vind het heel leuk anderen mee te laten genieten, juist als je het allemaal niet kent!

Anoniem zei

o wat helemaal leuk die foto's !!! zag allemaal oude, bekende plekjes weer... zwartsluis, de ijssel bij kampen en zwolle natuurlijk, my former hometown !

een supervakantie dus, dat lijkt me duidelijk =)

Gerhard zei

@Inge: Dat was het zeker!