maandag 22 oktober 2007

Tomtom (2)

Een paar jaar terug zag ik op TV in een documentaire een vrouw die na een ongeval met haar auto een fobie had ontwikkeld voor linksafslaan. Tijdens het ongeluk was ze linksafgeslagen en tegen een tegenligger aangebotst, vandaar. Vreemd, maar zo gaat dat met fobieën.

Sindsdien probeert ze altijd haar bestemming te bereiken door louter rechtsaf te slaan. Dit was soms erg lastig. En misschien in een enkel geval onmogelijk. Maar dat lijkt me nou een leuke toevoeging voor een Tomtom: bepaal de kortste route naar mijn bestemming waarbij ik alleen rechtsaf hoef te slaan!

8 opvarenden:

Anoniem zei

Een paar maanden geleden moest ik mijn oudste dochter naar een orkestrepetitie brengen maar we waren veel te vroeg van huis gegaan. Uit meligheid gingen we toen giebelend met een rare omweg, dachten we, volgens het principe linksaf-rechtsaf-linksaf-rechtsaf bij elke eerste mogelijkheid. Tot onze stomme verbazing leidde de route via allemaal ons onbekende tussendoortjes precies naar de plaats waar we moesten zijn, in recordtempo.

V@nM@n zei

Dat lijkt me best wel eens lastig... Vooral met een eenrichtingsstraat

Anoniem zei

Dat mens moet gewoon in therapie !
Of in Engeland gaan wonen natuurlijk...

Anoniem zei

Jammer dat jij niet bij de programmering kunt komen, want net als bij de stemmen zou je dat zeker willen uitproberen. Maar wat overigens klopt, is de therapie die 'Anders' opmerkt: een korte adequate gdragstherapie - hoewel jouw oplossing eveneens adequaat zou zijn.

Anoniem zei

Hahaha Aargh, wat een bizar toeval! :D

Wat de dame in dit logje betreft: best moeilijk. Zelfs wanneer ze in therapie zou gaan om van haar fobie af te komen is het nog maar de vraag of ze bij de therapeut terecht zou komen met alleen rechts afslaan. ;) Zou ze als bijrijder ook niet willen dat de bestuurder links afslaat?

Extra functie aan de TomTom toevoegen hahahaha, ik denk dat dat een stap te ver is, gewoon de weg wijzen is soms al moeilijk... Laatst werden wij herhaaldelijk naar rechts gestuurd door mevrouw TomTom, echt om de paar seconden werden we gesommeerd naar rechts te gaan: bij een fietspad, bij een speeltuin, bij een parkeerplaats, bij een doodlopende weg, zelfs bij simpelweg een gat in de heg. Het probleem zat erin dat ze ons koste wat kost over de gracht wilde sturen en weigerde in te zien dat we toch echt tot de eerstvolgende brug moesten wachten. Ik heb haar de mond gesnoerd en we zijn op gezond verstand gaan rijden. Best verhelderend. :D

Anoniem zei

Ik heb wel eens gehoord dat er een transportbedrijf (UPS?) is dat een dergelijk iets heeft. Bochten naar rechts zijn korter en dus goedkoper: schijnt dat hun routeprogramma daar rekening mee houdt.

Gerhard zei

@aargh: Haha, dat krijg je van melige buien!

@V@nM@n: Ja, maar ook daar houdt Tomtom rekening mee.

@Anders: Eigenlijk wás het in Engeland en was het probleem dus rechtsafslaan. Maar voor het gemak heb ik het maar even naar hier overgeplaatst!

@Marius: Toch lijkt het me best ingewikkeld, om met deze randvoorwaarde een route te bepalen.

@Wenz: Zoiets heb ik al vaker gehoord van die routeplanners. Maar ik heb er nog niets van gemerkt. Je hebt ook planners die je eerst langs de Aldi sturen ;-)

@Dan: Maar ja, 3 keer rechts of één keer links, dan weet ik het wel!

Anoniem zei

dat eh... kàn toch soms gewoon niet ? of ben ik nu gek ?!!