maandag 29 oktober 2007

Kippenweekend

Afgelopen weekend stond voor een groot gedeelte in het kader van onze kippen. Nu we aantal weken van de zes dames hebben mogen genieten werd het tijd de kinderziektes van hun verblijf aan te pakken. De gebreken in ons eigen verblijf konden wel even wachten. Eerst maakte ik een gat in de omheining van de ren, zodat ze het weiland in konden. Dit deden ze meteen, eerst schuchter maar later steeds verder de wereld intrekkend. Of kijkend, zoals hier links.

Daarna bracht ik de slaapstok een stukje hoger, hij was echt te laag, en maakte ik de plank die voor de leghokjes zit verwijderbaar zodat ze makkelijker schoon te maken zijn. Zo zie je maar dat aan een gekocht hok toch ook altijd wat te verbeteren valt. En tenslotte moest er een beetje kunstlicht in het nachthok worden aangebracht, anders houden ze straks in de winter op met leggen. Je kunt argumenteren dat dit tegennatuurlijk is, maar het is dan ook niet zo dat we ze 16 uur per dag in het licht zetten. We 'bevriezen' de natuurlijke lichtsituatie op diervriendelijke wijze straks ergens in november.

Het was nog een flinke operatie, die lichtvoorziening. Eerst allemaal kabelklemmetjes uit direct zicht aanbrengen onder de dakgoot, kabel aanbrengen, onder het pad door, het hok in. Lamp in hok aanbrengen, waar ik slecht bijkon (opgerold liggend in het nachthok) en wat daarom bijna niet wou. Grrr. Maar uiteindelijk is het allemaal toch gelukt. Alleen paste de tijdklok niet in het stopcontact omdat de steker van de centrale verwarming dat door zijn model verhindert. Maar goed, daar komen we wel uit.

5 opvarenden:

V@nM@n zei

Ofwel je hebt de beesten goed verwend en hoopt daar ook nog wat voor terug te krijgen

Anne-Marie zei

Mag ik vanavond met je kippen op stok?

Gerhard zei

@V@nM@n: Krijgen we ook, de lege doosjes zijn niet an te slepen!

@Anne-Marie: Jij ook al? Het wordt druk in het hok! Morgen weet je waarom!

Anoniem zei

Hee zeg, dat kippenhok, dat is dus wel even MIJN terrein hè! Ok, en dat van de kippen. maar verder mag niemand daar in. Tenzij het Gerhard is, die verlichting aanbrengt, kan ik tenminste nog wat lezen daarbinnen. ;)

Gerhard zei

Hmm, dat wordt wel wat krap dan. Gezellig! ;-)