zaterdag 27 oktober 2007

Opgave

Onderstaande opgave hield me afgelopen week bezig. Af en toe werkte ik er even een kwartiertje aan, maar ik kwam er nooit uit. Door mijn achtergrond heb ik al snel de neiging teveel mogelijkheden en ingewikkeldheden te zien. Tot ik gister in de trein ineens een goed idee kreeg. Vanmiddag ben ik er even voor gaan zitten en had ik het zó opgelost. Gewoon met denkwerk en wat eenvoudige wiskunde. Ik ben benieuwd naar uw antwoorden. Wie het met minder brandstof kan dan ik krijgt een eervolle vermelding!

Met een terreinauto moet een afstand van 2300 km worden afgelegd
- Er kan onderweg niet bij een benzinepomp worden getankt
- De auto verbruikt 1 liter per 10 kilometer
- Er kan maximaal 150 liter meegenomen worden, dit wordt verdeeld over de benzinetank en jerrycans
De vragen zijn:
- Op welke tussenliggende afstanden moet brandstof (in jerrycans) worden verzameld om het hele traject af te kunnen leggen.
- Hoeveel brandstof is er in totaal nodig.

Vrijdag 2-11 plaats ik de oplossing hieronder.
Even een voorbeeld voor hoe je moet denken. Stel, je rijdt 50 km de woestijn in, dumpt daar alle brandstof in jerrycans behalve 5 liter om terug te keren om meer brandstof te halen. Dan ligt er op 50 km dus 140 liter brandstof. De volgende keer dat je daar komt kun je dat weer gebruiken om bij te tanken en iets verder de woestijn in te rijden. Er is een oplossing voor een aantal dumpplaatsen en hoeveelheden achter te laten brandstof, om de hele woestijn door te rijden.

9 opvarenden:

Anoniem zei

jajaja leuk vraagje voor de nationale blog IQ test ofzo maar niet voor nu voor mij : P

Anoniem zei

Je hebt in totaal 230 liter nodig.
Maximaal kun je slechts 150 liter meenemen. Het slechte nieuws is dat je onderweg niet kunt tanken. Dus na 1500 kilometer sta je stil en moet je de resterende kilometers te voet afleggen.

Gerhard zei

@Inge: OK :)

@Joop: Nee, je moet steeds brandstof ophalen en onderweg in de jerrycans droppen, zodat je daaruit kan bijtanken als je er weer langskomt!

V@nM@n zei

Ik zal er eens over nadenken. Daar moet uit te komen zijn. Nu niet meteen de oplossing er neer zetten, jij hebt er ook een week over kunnen denken.

V@nM@n zei

ik kom voorlopig nog niet geoptimaliseerd op 405 liter totaal en een tussenstop op 425 km en 800 km

V@nM@n zei

solly, de 405 liter moet 725 liter zijn...

Gerhard zei

@V@nM@n: Je komt aardig in de richting, ik denk dat je op het goede pad zit. Ik zal mijn oplossing voorlopig niet plaatsen.

Nog even een kleine aanvulling: ik zou in de 'inzending' graag willen zien hoeveel brandstof er op de dumpplaatsen nodig is om de reis tot een goed einde te brengen. (Dat maakt het niet extra moeilijk, je moet het toch uitrekenen) Dus eigenlijk je uitgewerkte oplossing.
Om het voor iedereen spannend te houden mogen oplossingen gemaild worden naar tagelus-apenstaartje-gmail-punt-com.

Gerhard zei

@V@nM@n: Je joeg mij al de stuipen op het lijf ;-)
Het kan met minder...
Meer zeg ik er niet over.

Gonda zei

Ik met mijn boerenverstand zou zeggen dat je het met die 150 liter niet redt. Je hebt in totaal 230 liter brandstof nodig, dus na 1500 km moet er nog eens 80 liter brandstof bij komen (in jerrycans), waarmee je de resterende 800 km kunt afleggen. Maar ja, dat zei Joop ook, dus het is niet goed.
Vertel het antwoord maar snel :-)