vrijdag 5 oktober 2007

TomTom

Omdat Maria regelmatig de provincie -of zelfs het land- in moet, heeft ze een TomTom. Het rijdt een stuk veiliger en rustiger, hij geeft aan hoe laat je er bent en je rijdt er rechtstreeks heen zonder zoeken of onzekerheid onderweg. Al met al dus een prettig ding. Mooi ontworpen ook, klein en vernuftig.

Eigenlijk vind ik alles aan de TomTom, of soortgelijke apparaten, fascinerend. Niet alleen de plaatsbepaling, maar ook het berekenen van de kortste route, het perspectief dat hij laat zien, het berekenen van de verwachte aankomsttijd, etcetera. Kortste routes en perspectieven heb ik ooit op de HTS-Verkeerstechniek met de hand moeten leren uitrekenen. Leuk was dat. En verder is er gewoon goed over het minuscule apparaatje nagedacht. Ik zou wel voor TomTom software willen schrijven!

Voor de laatste generatie(s) TomTom zijn datafiles beschikbaar met stemmen erin die je de weg vertellen. Je kunt ze te kust en te keur via het internet downloaden. Die van ons spreekt inmiddels onder andere natuurlijk ook Fries. Ook dit maakte mij nieuwsgierig. Ik heb inmiddels uitgezocht hoe het moet en binnenkort zet ik ons allemaal om de beurt voor de microfoon. Het lijkt me vreselijk lollig om een gezinslid op de TomTom te kunnen selecteren. En ik ben toch al gewend om onderweg altijd braaf te doen wat de dames zeggen!

Ik neem even een korte schrijf-/lees-/reageerpauze van een paar dagen. Volgende week ben ik hier weer. Leeft u zich intussen ter zake uit in mijn reactieding! Vooral indien u dat zelden of nooit eerder deed. Ten overvloede: onwelgevalligheden zullen niet aan mijn aandacht ontsnappen!

7 opvarenden:

Anoniem zei

Al is ieder selectief, er is niet veel dat aan je aandacht ontsnapt. Je bent veelzijdig en betrokken op je omgeving. Wij hebben ook een TomTom en ik vind het een vernuftig apparaat. Nog mooier is het wanneer je er voor kunt zorgen dat de stem te kunnen kiezen van partner of dochter. Dat geeft je de hele weg een warm en vertrouwd gevoel. Vooral 's avonds laat op een lang stuk van 40 km als er niets wordt gezegd, kun je Hella laten zeggen, "Pap, je bent bijna op de helft, wakker blijven he!"

Anoniem zei

Wat zijn onwelgevalligheden in het Fries? :-)

Anoniem zei

Haha, het beeld dat Marius schetst is wel heel erg aangenaam! Dat je bijna voorzichtig om gaat kijken of je familie niet op de achterbank zit. :D

Neem maar een paar dagen rust om het hele TomTomrepertoire in te spreken hoor. ;)

Anoniem zei

Nu nog 'n TomTom die bij de haven gekomen, automatisch overschakeld op een zeekaart...
Hoewel... " bij de volgende groene ton bakboord uit " ?
Neeh, toch maar niet ;-)

V@nM@n zei

Richtsje staat ook op mijn TomTom...

Cursief Huigje zei

Een Tom Tom ... heb ik (nog) niet. En eerlijk gezegd ik sta er wat ambivalent tegenover. Ik heb al een aantal keren meegereden met iemand die een Tom tommeke heeft. Vaak word je toch gestuurd langs baantjes - die toch niet altijd comfortabel zijn. En op plaatsen dat je pertinent zeker weet dat je rechts moet inslaan, blijft de tom tom koppig 'links' zeggen. Dus ... wacht ik nog even af vooraleer ik mijn geld daaraan spendeer. Met een kaart in de auto én de menselijke stem (om eens de weg te vragen:) lukt het al jaren zo.:)

Gerhard zei

@Marius: Om dat te kunnen realiseren zal ik toch echt bij ze aan het werk moeten!

@Cockie: Hahaha, geen flauw idee!

@Wenz: Nee, we hadden iets anders, zie mijn volgende blog.

@Anders: Niet vergeten om op de grens in een ander voertuig te stappen!

@V@nM@n: Je stijgt in mijn achting!

@C-H: Dat moet dan toch echt een Belgische TomTom zijn ;-))
(Flauw grapje, ik weet het!)