vrijdag 23 november 2007

Aanmoediging

En zo leerde ik afgelopen week weer veel van jullie. Over het verlangen naar een ander of vorig leven, naar het leven voordat de ziekte toesloeg, naar een beter leven, naar je eígen leven.
Ik schreef laatst over mijn kind en hoe snel ze groot wordt. Maar vergat te vertellen dat ik niet weet wanneer ik zélf zo oud ben geworden als ik nu ben. Soms voel ik me nog zeventien. Dat gevoel dat alles nog moet beginnen, dat ik nog zoveel moet leren. En nu kom ik er ineens achter dat ik al halverwege ben.

Ik heb geleerd over de onzekerheid die in ons allemaal schuilt, en niet alleen in mij. Ben ik te mooi, of niet mooi genoeg? Doe ik het wel goed of doe ik het té goed? Kijkt men op mij neer omdat ik geen geld heb, of juist omdat ik het teveel heb. Moet ik dingen laten vieren of juist strakker aantrekken? Schrijf ik hier te open of niet open genoeg. Begrijpen jullie mijn motieven of gaat een ieder er op zijn eigen manier mee aan de haal? Doe ik wat ik wil of wat ik moet? Houd ik teveel rekening met anderen en doe ik mezelf tekort? Of juist niet...

Marius kwam hier vaak, ik hoop dat hij gauw weer terug kan komen. Terwijl ik in mijn verhaal om de hete brei heendraaide wist hij vaak in één zin tot de kern door te dringen. Ik mis hem en zijn wijze verstand, maar heb inmiddels gemerkt dat hij niet de enige is die mij lezen kan. Die verder kan kijken dan de letters die hier staan. Is het mijn onzekerheid waarom ik hier schrijf en zoek ik "de aanmoediging die wij allemaal van tijd tot tijd zo nodig hebben"? Quote van Marius. Of loop ik hier met mezelf te koop, ben ik trots en ijdel.

Ik zing hier van mijn leven, dit is mijn theater. En als jullie hier reageren zijn jullie mijn koor, dat niet zo groot is en ook niet groot hoeft te zijn, waar ik naar luister om te horen of ik niet vals zing. En gelukkig is er ook het stille publiek, dat regelmatig terugkomt en mij daarom alleen al aanmoedigt. De dag dat niemand hier meer wil komen, inclusief ikzelf, om te zingen of te luisteren is de dag dat dit theater dichtgaat.

Ik weet niet van wie deze foto is, vond 'm zonder verdere aanduiding op het internet. Het is volle maan vandaag, vandaar misschien mijn ietwat sombere stemming, terwijl vandaag toch zo goed begon. Blij ook, op deze dag weer van Marius te horen, het is hem niet ontgaan.

23 opvarenden:

Anoniem zei

Zeg uh...
allemaal mooie woorden enzo,
maar is die flits nou al geschuurd ?

ツ ik vrees dat je weinig aan mij hebt.
In het kader van diepere woorden.
en bezinning.
Dat komt bij mij pas later op de avond.
Bij een Glentalloch...

Anoniem zei

wat een prachtig stuk. ik kom hier nog niet zo lang, maar dit is wel het mooiste wat ik ooit van je heb gelezen.

over vals zingen gesproken... ik kende eens een meisje dat graag zong. of graag wou zingen. anyway. we hebben samen wel eens wat geoefend en ze had een prachtige stem, maar als puntje bij paaltje kwam durfde ze er het podium niet mee op. echt jammer. ook voor mij, omdat onze stemmen samen echt super klonken. een paar jaar later had ze toch de stoute schoenen aangetrokken en ergens op een open-mike-night-achtig gebeuren in groningen, waar ze studeerde, een liedje gezongen. ze was er heel blij mee, 'ondanks dat ze niet loepzuiver en krasvrij' had gezongen.
ondanks.
ik besefte me toen, meer dan ooit, dat ik niet loepzuiver en krasvrij wil zingen.
ik wil zingen.

en ik luister ook graag !

Gerhard zei

@Anders: De Flits is nog bij Gerrit! OK, zie ik je hier vannacht wel terug!

@Inge: Dank je! Ik ben erg op zoek naar een stijl, een manier om de dingen te zeggen die mij bezighouden. Is dat de zangeres van de MP3-tjes van jou die nu op mijn mobieltje staan?
Je mag hier altijd komen, en doen wat je wilt. En je hebt een prachtige stem!

Anoniem zei

mijn hemel wat een prachtige zinnen!!

Anoniem zei

Jij zou me toch nog doen twijfelen om zelf nog een blog te beginnen...
Het leven is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel, zei Vondel. Hm, 'k weet niet, de laatste tijd valt er een beetje te veel uit de lucht om van rol spelen te kunnen praten. Luc zei dat we nu wel stof genoeg hebben voor een boek à la Patricia Highsmith. Er moeten te veel kaarsen gebrand worden. En toch en toch en toch houden mensen stand. Na dit alles zou ik wel een glaasje rode wijn drinken ware het niet dat mijn maag niet O.K. is. Verdomde volle maan, die bracht mij enkel onheil. Ach Gerhard, ben niet in de mood, maar laat dit toch staan. Je schreef heel goed, doe zo voort !

Gerhard zei

@Sillyme: En ik was er zo onzeker over, wilde het eerst zelfs weer weghalen. ;-) Dank!

@Lut: Jij ook heel bedankt. Dat zou een geweldig cadeau zijn, dat ik één iemand wist te inspireren tot het schrijven in een blog. Tussen de regels door ving ik ook van jou het één en ander op. De kunst is om uit hetgene je overkomt, hoe ernstig en zwaar het ook is, de inspiratie te vinden om te léven. Zo goed als je kan. Ik weet niet hoe het mij zou vergaan, mocht mijn leven een verkeerde kant op kantelen. Maar ik heb hier voorbeelden!

Anoniem zei

jaja Gerhard, ik trek mijn plan wel, al inspiratie genoeg doorgegeven aan anderen ook hoor (over vanalles van zware kantelingen)! Als ik het heb over P.Highsmith dan bedoel ik wel dat wat een familie nu overkomt wel thrillerachtige vormen begint te krijgen... De werkelijkheid overtreft de fictie. Ben totaal niet in the mood, forget it.

Gerhard zei

@Lut: Ik heb geen idee wat jullie allemaal overkomt. Ik wens je alleen alle sterkte en goeds.

Anoniem zei

Och Gerhard, ik had beter niet gereageerd. Natuurlijk alle goeds, ook voor jou, altijd.

Gerhard zei

Lieve Lut, het geeft niet. Mijn koor doet ook wel eens een solo ;)
Je mag je hier gerust eens afreageren.

Anoniem zei

Geen fictie: "het leven glipt als zand tussen onze vingers weg, maar bij sommmigen lijkt alles in 1 keer weg" : schitterend gezin : papa pas dood (47j), 14j tweeling (en rest vh gezin) oeverloos verdriet, 14j R neemt overdosis pillen, herstelt goed, 14j P verwerkte positief (had veel aan mij en ik vond het een fijn contact)en nu ligt P , door een auto-ongeval met hersenbloeding in coma.Alles in 1 ! maand tijd! En de kaars brandt maar verder .
Gerhard, ik ben taai, maar plots was je zin over de inspiratie vinden om te léven me er té veel aan. Pas ptie gehad, maaglast maar dat speelt allemaal geen rol. Ik werd plots K.0. geslagen door het nieuws van P.
Ik weet het : het geluk zit in jezelf en je leeft in het hier en nu én je blijft positief en mijn motto was ook altijd Carpe diem. Wel ik pluk hem en vandaag schijnt de zon. Het moest er eens uit. De maand december is goed gevuld met dingen die ik graag doe, dus we kunnen er weer tegenaan. Fijn weekend Gerhard !

Anoniem zei

Ps Het grote "voordeel" van zo'n diepe dalen is dan wel dat ik er héél creatieve ideeën bij krijg. Dus , je merkt het , we blijven niet bij de pakken neerzitten.

Gerhard zei

Lut, het was zéker niet mijn bedoeling je zo te raken! Maar je hebt gelijk, soms overtreft de werkelijkheid alle fictie. Wat een vreselijke geschiedenis vertel je hier. Ik hoop dat het iets heeft mogen helpen. Jij ook een fijn weekend en een heel mooie decembermaand.

Anne-Marie zei

Laatst was er een onderzoek. Zingen schijnt net als chocola en vrijen serotoninen vrij te maken in je lijf.
En die helpen je weer om met de moeilijker momenten van die dag om te gaan. Dus elke dag een liedje, voor je zelf of een ander, zuiver of iets minder zuiver. Maar altijd gemeend, helpt je genieten van je leven.
Oh, en een tuutsje op zijn tijd is altijd de moeite waard, gegeven of ontvangen.

John zei

Ik kom hier net zoals Inge nog niet zo lang. Heb in je archief gekeken en zo, maar dit is mooi geschreven man..

Echt mijn smaak van schrijven..

Anoniem zei

@gerhard : eh, nee, dat ben ik zelf, op die .mp3tjes. twee keer achter elkaar inge-zongen. maar jij ook bedankt !

Anoniem zei

Zo zie je maar weer, het blijft een life blog...

Gerhard zei

Dat jullie niet denken: wat is hij laat, kan vast niet slapen. Maar ik moest even een James Bond-film uitzien!

@Anne-Marie: Hmm tútsjes, ik krijg er geen genoeg van ;-)

@Redstar: Maar nu ga ik denk ik weer even een tijdje 'gewoon' doen hoor! Het is wel heavy en kost erg veel inspanning.

@Inge: Ik vond je al zo mooi bij elkaar passen. Ben je het alleen! Dat had ik niet begrepen, ik dacht dat je met een vriendin zong. Echt mooie stem heb je.

@Me!: En theater!

Anoniem zei

Ik kom hier ook graag lezen.

Anoniem zei

Gerhard, of er nu veel of weinig mensen reageren, houd dit theater maar lekker open. Je schrijft mooi, heel mooi.
Gisteravond zag ik een film met daarin een scene Figaro, daarin deze grote maan. Deed me denken aan deze mooie foto.
fijne zondag nog, tot schrijfs!
.

Anoniem zei

Gerhard, goed nieuws van R over P. Hij heeft in zijn mama's hand geknepen maar dat heeft hem totaal uitgeput zouden de dokters gezegd hebben...zal wellicht een héél langzaam herstel worden.
Amaai wat een spannend weekend. Vanaf morgen kalmkes , oef, de schoolgaande jeugd uit mijn mailbox naar school , haha ! en voor de rest laat ik de weblogs voor wat ze zijn denk ik. Tijd om mijn lectuur in te halen (o.a. Perlmann's zwijgen van Pascal Mercier ;-) ;-)

Gerhard zei

@Ilse: En het werd ook een fijne zondag!

@Lut: Ik hoop met je mee dat alles uiteindelijk goed zal aflopen. Een heel fijne week, vanuit het 'hoge' noorden.

Gonda zei

Het is te laat om nog iets zinnigs te bedenken, ik ben moe, maar kan hier niet vertrekken zonder je dat te laten weten ;-) Op dit logje móet ik wel reageren. Ik ben je trouwste fan. Niet altijd schreeuwend langs de zijlijn, maar wel heel geïnteresseerd.