dinsdag 27 november 2007

De man op de fiets

Enkele weken geleden, terwijl ik fijn met mijn tussendemiddagwandelingetje bezig was en al mijmerend langs de stadsgrachten liep, benaderde mij een man. Hij was op de fiets en deed erg gehaast. Maar verder zag hij er redelijk normaal uit. "Meneer", zei hij, "kunt u mij ook aan vijf euro helpen? Ik moet de trein halen en heb geen tijd meer om naar huis te gaan". Helaas voor hem was ik ook zonder portemonnaie vertrokken en had dus niets bij me. Maar eerlijk gezegd, ik denk ook niet dat hij het had gekregen, ik ben op straat niet zo scheutig.

Ik was het voorval alweer vergeten, tot gister. Er benaderde mij opnieuw een man, ook op de fiets, hij kwam mij vaag bekend voor. Ik ben heel slecht in gezichten, moet u weten. En misschien was hij er mee weggekomen als hij niet exact hetzelfde verhaal had opgehangen. Want daardoor herinnerde ik mij waar ik hem van herkende. Het was dezelfde vent! Nu kreeg hij het zéker niet en ik hem hem ook gezegd waarom niet. Hopelijk herkent hij mij de volgende keer ook en fietst hij door. Vast niet, ik zie er te aardig uit, denk ik.

9 opvarenden:

Anoniem zei

Zeker z'n abonnement kwijt... ;-)

John zei

hahaha, zou hij al rijk zijn?

Anoniem zei

Oh, was jij dat ?
Sorry...

Anoniem zei

Het lukt schijnbaar ook nog om op deze wijze mensen af te troggelen...

Gerhard zei

@Cockie: Die had ik wél bij me!

@Redstar: Zo zag hij er niet uit.

@Anders: Nu weet je waarom ik er niet intrapte, doe er je voordeel mee!

@Me!: Ik denk het...

bl@nkie zei

Wat een bedrieger zeg! In eerste instantie zou ik uit gaan van het uiterlijk van de man in kwestie, hoe hij op mij over zou komen. Als die in orde zou zijn zou ik waarschijnlijk die 5 euro aan hem gegeven hebben. Je vertelde niet hoe oud de man en hoe hij er uit zag, buiten dat jij hem normaal eruit vond zien en niet als zwerver of een gebruiker. Dus ik zou mijn gevoel volgen, dan kan ik er ook wel naast zitten natuurlijk.

Anoniem zei

Ook hier al! Doet me denken aan verhalen over parkeerplaatsen langs de route du soleil.

Anoniem zei

tikt wel harder aan natuurlijk dan de losse eurootjes die zwervers doorgaans vragen...

Anoniem zei

Bedriegen is toch tamelijk eenvoudig, meestal gebaseerd op het feit dat niet veel mensen verwachten dat je ze keihard in het gezicht liegt.