vrijdag 9 november 2007

De 'Zwarte Water'

Zo'n dertig jaar ken ik het schip nu, maar tot vorige week alleen van horen zeggen. Ik ken het van de verhalen over de jeugd van onze vriendin A., die op het schip werd doorgebracht. Ze werden aan boord onderwezen, tot haar oudere zus naar het voortgezet onderwijs moest en zij er, kind alleen, aan boord niets meer aan vond.

Haar zus werd vijftig en dus was er een mooi feest. Het schip, ooit verkocht, is herontdekt en is nu als charterschip te huur. Het is in 1925 gebouwd en was altijd in de familie. Hoewel het inmiddels luxe is vertimmerd zijn er nog altijd details die herinneren aan de lange geschiedenis. Het schip is zowat in de genen van de familie ingebrand. Een kleine week lag het in Sneek en er is in die week intensief op gewoond en gepraat. Herinneringen werden opgehaald, door het schip losgetrokken. Vergeten verhalen kwamen weer naar boven.

De luxe bar in de roef bood ooit ruimte voor twee slaapkamertjes, een kleine woonkamer en een keukentje. Op een totaaloppervlak van hoogstens 30 m2 werd eens met zes personen gewoond. Kom daar nu nog maar eens om. Nu waren de laatste schipper en zijn vrouw daar weer en ieder die er bij was hing aan hun lippen.

Het feest was in het voormalig ruim, tijdens de oorlog volgestort met stront en de motor onklaar gemaakt om diefstal door de bezetter te voorkomen. Na de oorlog was het als één van de eersten weer in de vaart. Nu is het ruim een prachtige ruimte in een sfeervol schip.

Het ligt te koop, voor een half miljoen euro is het van jou. Misschien voor minder. Maar om er mee te kunnen varen moet je wel een groot vaarbewijs hebben. Er waren er niet veel die niet even dachten aan de (on)mogelijkheid om dat geld bij elkaar te krijgen. Laat staan dat vaarbewijs. Nodeloos te zeggen dat het een mooie avond was.

9 opvarenden:

Anne-Marie zei

Ik las in de Schuttevaer dat er, als het goed gelezen heb zo snel, een nieuw vaarbewijs gaat komen voor schepen groter dan 15 en kleiner dan 40 meter. Dan zit je niet zo met je 4 jaar vaartijd misschien....
Dus studeer ze!

Gerhard zei

Maar als je nu geen beroepsvaarder bent, maar het gewoon je huis is. Volstaat dan wel je gewone vaarbewij?

Anne-Marie zei

Nou moest ik het stuk dus helemaal lezen... Eh, niet beroepsmatig, pleziervaart, tot 15 meter niets (mits niet te snel), tussen 15 en 25 meter klein vaarbewijs, tussen 25 en 40 meter beperkt groot vaarbewijs, > 40 meter groot vaarbewijs.
beperkt groot vaarbewijs is 2x180 vaardagen, praktijkexamen, en theorieexamen van het groot vaarbewijs.

bl@nkie zei

Mooie schuit zeg... Kan natuurlijk mijn vaste huisje verkopen en dat geld gebruiken voor de aanschaf van die droomboot... maar of ik denk dat mijn lief het daar niet mee eens zal zijn! Stiekum doen dan maar? ;-)

Gerhard zei

@Bl@nkie: Het is wel ons beider droom om ooit op zo'n schip te wonen. Maar ik verwacht dat het een droom zal blijven, het is eigenlijk veel te onpractisch, in onze situatie.

Gerhard zei

@Bl@nkie: Het is wel ons beider droom om ooit op zo'n schip te wonen. Maar ik verwacht dat het een droom zal blijven, het is eigenlijk veel te onpractisch, in onze situatie.

Anoniem zei

Gerhard, ik ken niks van boten, maar ze intrigeren mij en ik leer hier héél veel bij ! In de Knack staan soms woonboten en die vind ik prachtig ! Kan je droom heel goed begrijpen. Misschien is er toch wel iets praktisch mogelijk op een andere manier. Denk maar eens goed na over allerlei alternatieven én op lange termijn als het niet kan op korte termijn.
En... ervan dromen is ook al niet mis ;-)

Anoniem zei

Soms zijn dromen bedrog... Ofwel weet waar je aan begint.

Anoniem zei

gaaf.

zulke boten vind ik zo mooi.
het ziet er ook heel gezellig uit.

(ik ben weer terug in web-log land :) )