dinsdag 6 november 2007

Senseo en andere gênante apparatuur

Ooit, toen wij nog studeerden, of naar school gingen zo u wilt, stelden we een lijst met gênante apparatuur op. Het is lang geleden, de lijst is inmiddels verloren gegaan, maar er stond onder andere een electrische citruspers op. Eigenlijk stonden er zaken op waarmee je, in 'ons milieu', met goed fatsoen niet op feestjes en partijtjes voor de dag kon komen. Apparatuur die je het leven nodeloos gemakkelijk maakte. Zoals een vaatwasser, afstandsbediening voor je tv, draadloze telefoon en computerspelletjes. Dat het soms ook gewoon leuk was om te hebben kenden we nog niet, de wereld was nogal zwart-wit. Ik wou dat ik de lijst nog had, het was een mooi tijdsdocument geweest. Want, zeg nou zelf, een tv zónder afstandsbediening is tegenwoordig bijna ondenkbaar!

Een vriendin van ons schafte na haar eerste kind een electrische citruspers aan, daarom weet ik deze nog. Waren wij vrij losjes in de 'leer', voor haar was het een hele stap. We hebben haar er dan ook fijn mee geplaagd. Misschien zit het een beetje in onze volksaard of in onze Joods-Christelijke achtergrond. Wat leuk is móet zondig zijn, het leven kan pas waarde krijgen indien we het onszelf zo moeilijk en onplezierig mogelijk maken.

Over de kwaliteit van de koffie kun je discussiëren, ik vind het heerlijk 's ochtends bij het ontbijt, maar de Senseo, en zéker zijn opvolger, had bij ons denk ik bovenaan de lijst gestaan. Alleen al door het bijna obscene gemak waarmee je jezelf kunt verwennen. Wij hebben er zelfs één op de boot, de combinatie is gênant tot de derde macht.

Eigenlijk wel een beetje tot mijn plezier, ontdek ik bij andere bloggers ook nog wel eens deze mentaliteit. Het zou me niet verbazen indien u -stiekem- een klein lijstje had met apparatuur die nooit bij u in huis komt, als het aan u ligt. Bij mij staat een grote plasma-tv bovenaan. Wat staat er zoal bij u op de lijst?

13 opvarenden:

Anoniem zei

Op het kasteel wordt volstaan met huishoudelijke, lees keukenapparatuur, maar er is geen radio of tv, geen internet en het mobieltje vindt evenmin een netwerk. Niets ervan heb ik gemist Gerhard, maar nu ik weer thuis ben, word ik graag weer trouw aan de weblogs en de Senseo houd ik eveneens graag binnen bereik. Op de abdij is de keukenapparatuur het meest sober, gewoon afwassen met de kwast en de theedoek.

Anoniem zei

wij hebben geen senseo. en geen plasma-tv (wat is dat eigenlijk ? wij hebben nog zo'n oude grote bak die je met geen mogelijkheid kunt tillen tenzij je sterker bent dan ik ; ) we hebben ook geen wasdroger. zeggen mensen nogal eens wat van. of meer van het feit dat hier vaak was hangt in huis hahaha ; )
ook hebben we geen electrische citruspers, maar gewoon zo eentje waar je met de hand zelf moet draaien nog. verder hebben we dan wel weer mobieltjes, maar ja, als je die krijgt (van m'n vader ! hahaha), kun je moeilijk 'nee' zeggen. vriendje heeft er één van zn werk gekregen, zodat ie beter bereikbaar is. internet hebben we wel NATUURLIJK en ook een afstandsbediening voor de tv. we maken het onszelf niet moeilijk of onplezierig, maar weinig 'genânte' apparatuur hier dus ; )

Anoniem zei

Ik zal je verklappen dat ik ooit computers nutteloze dingen vond, ik wilde zo'n ding niet in huis hebben. Nu raak ik de tel kwijt.
Maar een plasma tv zal hier ook niet binnenkomen,eenvoudig omdat er niets is waar ik naar wil kijken.
En de volgende auto zal een kleinere zijn. Een citruspers lijkt me dan wel weer handig, wegens kwaaltje aan de handen. En sinds de electrische tandenborstel krijg ik eindelijk weer complimentjes van de tandarts.

Anoniem zei

Met 'n elektrische
tandenborstel
sta ik alsnog te poetsen
alsof 't
een klassieke
borstel betreft...
Dat ziet er niet uit.

Anoniem zei

O ik ben dus decadent gezien de voorgaande reacties. Ik zou best wel een plasma scherm willen hebben maar doe dit niet want: a. past niet in tv kastje en ben ook niet zo dat ik dit ding pontificaal aan de muur wil hebben. b. gebruiken (nog) teveel stroom en dat hoeft voor mij nou ook weer niet. Leuke blog en ben benieuwd hoeveel reacties je krijgt. By the way The Kransky sisters; ik ben fan geworden!!!

06 november, 2007 13:31

Anne-Marie zei

Sorry, we hebben 2 flatscreens, één boven(sinds de operatie) en één beneden.
Voor de koffie, thee en het opzetten van de aardappels hebben we een Quooker (kokend water uit de kraan en dan opschenken), te veel computers in huis en soms zelfs aan boord. We hebben een droger maar die gebruiken we alleen igv nood. Spaarlampen is geen overbodige luxe, maar ook als de zon schijnt een lampje aan in huis voor de gezelligheid. De afwasmachine.... gekocht van mijn eerste loon. Onontbeerlijk. Maar iets wat ik absoluut niet in huis wil hebben? een hometrainer of zo. Maar ik vrees dat als iemand een zonnebank over heeft voor in de winter dat ik er meteen ja tegen zeg.

Gerhard zei

@Marius: Fijn dat je er weer bent! De ambiance van dat Kasteel trekt me wel, misschien moest ik er ook maar eens heen!

@Inge: Je had prima in ons kringetje gepast!

@aargh: Oh ja, computers waren uiterst nutteloos. En vooral saai! Het is pas sinds internet dat er wat aan is!

@Anders: Ik ben weer terug naar gewoon. Deed hetzelfde als jij!

@Walle Geertsje: Nee hoor, we (ver)oordelen nooit op mijn blog! Koop maar fijn waar je zin in hebt! Ik krijg toch best regelmatig een reactie! ;-)

@Anne-Marie: Spaarlampen tellen natuurlijk niet! Binnenkort kom ik het eens bij je inspecteren. Heb er zin in...

Anoniem zei

Oeioeioei Gerhard, ik vrees dat wij weer helemaal 'rare' mensen zijn , haha.
Luc heeft nog nooit vanzeleven een TV gehad, ik leef nu samen met hem al 8 jaar zonder TV en wil er ook geen meer. Dus die afstandsbedieningen , weg ermee !Een vaatwasser vanzeleven niet ! Mijn gevoelsleven heeft zich al voor een deel bij de afwas afgespeeld ;-) Een senseo, ehum, Luc kocht een soort espresso-apparaat en wetende dat ik een hékel heb aan handleidingen heeft dat ding bijna een jaar ongebruikt in de keuken gestaan (staat nu in de berging ongebruikt) . De koffiezetten heb ik hem leren gebruiken want de opgegoten koffie is nog altijd de beste, maar dat hielden we niet vol toen ik nog werkte, door mijn schuld dus niet meer, maar zou ik nu weer kunnen invoeren aangezien ik thuis ben. En waarover heb je het dan nog ? o ja, een gsm, gekregen van de zusjes maar dat gebruik hé . Enkel na de gezellige beenmergpunctie bel ik een zusje op en dan mag zij mij naar huis rijden, dus mag Luc mijn gsm gerust hebben als hij die van het werk moet inleveren, maar ja, als hij geen gps meer zal hebben in zijn wagen als hij een nieuwe moet kopen, dan wil hij wel een ander gsmeke, dus die zal noodgedwongen moeten aangeschaft worden voor zijn werk waar iedereen moet inleveren. Anders gebruikt hij hem ook niet. En wat is er dan nog van nieuwe snufjes ? Ik zou het al niet meer weten , ik ken er niks van en eerlijk gezegd heb ik het allemaal niet nodig. Als ik eens fruit wil persen, ja , dan heb ik wél een superhandige electrische pers (wel zo klein mogelijk gehouden van formaat) En... Gerhard, krijg ik nu een prijs ?
Ps Straffer verhaal : hier lag een distributiekabel voor de TV, gebruikten we niet, maar was wel goed om Nederland te ontvangen op de radio. We wilden de taksen voor Radiodistributie betalen maar dat kon blijkbaar niet, dus dan maar niet en toch luisteren. X-aantal jaar na datum zouden we met terugwerkende kracht moeten betalen voor de kabel. Voor de TV die we niet hadden. Nee hoor, dat zouden we niet doen, maar betalen voor de radio dat wilden we wél en hadden we trouwens al zoveel jaar geleden gezegd. Kon niet, dus moesten we maar kiezen , betalen voor Tv (die we niet hebben) of helemaal niks meer. Ja, dan is het helemaal niks meer geworden. Toch erg vind ik.
En, Gerhard, neen hoor , ik ben geen héél oud wijveke en ik heb ook niet "bewust" mei 68 beleefd aangezien ik toen nog te klein was , haha ...
De computer hoefde ik niet in huis toen ik werkte maar nu kan ik die niet meer missen (om andere redenen)

Anoniem zei

Zo’n flatscreen is ideaal: bij mij hangt-ie als een schilderij aan de muur. En al die andere dingen die je noemde, heb ik ook al in huis. Ik ben dol op gadgets, dus mijn lijst is heel kort.

Gerhard zei

@Lut: Je krijgt een prijs! Maar ook voor wat je zo tussen neus en lippen door vertelt. Mei '68 zegt me niet zoveel, maar ik zal ervanuitgaan dat we niet zoveel schelen. Je maakt me nieuwsgierig.

@Joop: Wij hebben alles ook, maar soms moet ik toch wat overwinnen.

Anoniem zei

Gerhard toch, niet te vlug je prijs uitreiken hé. Mijn geheugen liet me wat in de steek want ik vergat nog op het lijstje (van wat we NIET hebben) een Ipod , een electrische tandenborstel, een droogkast en alle mogelijke fitnesstoestellen te plaatsen (hoewel die wel van pas zouden komen maar waar moet je die weer plaatsen ? ;-)
En ik verklap nog een geheimpje, (op risico van de prijs weer te moeten afgeven : we hebben een 2e hands zonnebank gekocht maar ... nog maar 1 keer gebruikt door Luc (zou goed zijn voor zijn moeilijke huid). Kan goed zijn dat die dus een zelfde leven zal beschoren zijn als het espresso-apparaat ;-)
Zo en nu genoeg over "gadgets" Not our cup of tea dus, o ja, we put the kettle on, hier geen "Britta-toestanden" of hoe heten die toestellen ook al weer ?

Gerhard zei

@Lut: Tja, die zonnebank... De jury zal zich inderdaad misschien toch even moeten beraden over de vervolgstappen ;-)
Maar vooruit, het zij je vergeven!

Anoniem zei

Hahaha, prachtig logonderwerp! Je hebt helemaal gelijk, ik heb inderdaad ook zo'n stiekem lijstje in mijn hoofd met dingen die ik onzinnig vind om te hebben, alleen heb ik me nooit gerealiseerd dat meerdere mensen zo'n no-go lijst hebben. Leuk logje dus. :)

Op mijn lijst staan een vaatwasser (die ik ooit in een appartement wél heb gehad omdat hij ingebouwd was, maar ook toen nog begreep ik de meerwaarde niet helemaal omdat je alles moet inruimen op een strategische manier, dan in de herrie moet zitten, dan weer uitruimen, en naar mijn gevoel kun je in die tijd net zo goed zelf afwassen), een automatische citruspers, een eier- of rijstkoker (kom op zeg), een plasmascherm (dat bleek vriend te hebben dus nu heb ik er toch een, en het is best prettig dvd-kijken moet ik toegeven, tv kijk ik nooit, we hebben niet eens een abonnement), een Senseo haha, een magnetron, en hm, ik denk dat dat het wel zo'n beetje is. Computer, telefoon en elektrische tandenborstel heb ik wel. :)