woensdag 14 november 2007

Verwarrend

Begin deze week keek ik op Holland Doc naar "Videogramme einer Revolution". Het is een documentaire die bestaat uit verzameld videomateriaal en uit beelden van beveiligingscamera's, televisie- en amateurbeelden van de val van Caeucescu in 1989. Het lijkt me nog niet eens zo lang geleden.

Vooral het begin is bijzonder, waarin Caeucescu een verheugend bericht aan het verzamelde volk wil mededelen, namelijk dat zij tien procent loonsverhoging krijgen. Buiten beeld gebeurt iets, ons wordt niet duidelijk wat. C. raakt erdoor afgeleid en in de minuten daarna verandert de hele sfeer op het plein. Het ongeloof en de verwarring, met name bij Elena C. die ook nog eens boos wordt, is vreemd om te zien.

Maar ook wat daarna allemaal gebeurt. Wanneer het leger zich achter het volk schaart en de Securitate op de vlucht slaat, met hun witte schildjes. De verwarring, het geschreeuw, de strijd om de macht in het ontstane vacuüm. Je blijft kijken, ondanks dat het al weer bijna twintig jaar achter ons ligt.

Halverwege, midden onder de gevechten en het oproer, wilde ik toch even snel naar het journaal kijken en zapte weg. Ik kwam terecht in identieke beelden, maar duidelijk moderner. Het was verwarrend, ik meende opnieuw in een revolutie aangeland te zijn. Het duurde nog best lang voordat het me duidelijk werd wat er precies aan de hand was. Het ging om de rellen in Rome naar aanleiding van de dood van een voetbalsupporter. Revolutie of rellen, ze lijken erg op elkaar voor de oppervlakkige toeschouwer. Het was een vreemde ervaring.

PS: Vanavond 14-11 wordt deze documentaire weer uitgezonden.

3 opvarenden:

Anoniem zei

Zappen ís ook verwarrend...

Door je post klikkerdeklik terechtgekomen op de site van HollandDoc/Diogenes. Op zoek naar de desbetreffende documentaire (niet gevonden), kwam ik op "Voorheen de vijand". Ook de moeite waard. Of ligt dat aan mijn (ongezonde) belangstelling voor het voormalig oostblok, van de laatste jaren ?
In ieder geval dank voor de link/aanleiding...

Anoniem zei

Ja, it's a thin line... Kan me je desoriëntatie goed voorstellen.

Nu is zo'n moment dat ik best wel zenders zou willen kunnen ontvangen trouwens. :) Ik kijk wel op uitzendinggemist morgen, hopelijk staat het erop.

Anoniem zei

We leren het ook nooit denk ik af en toe wel eens...