dinsdag 27 februari 2007

Aaisykje

Door anderen hardnekkig 'eieren rapen' genoemd, hier in Friesland heet het 'eieren zoeken'. 'Rapen' suggereert dat ze voor het rapen liggen, het tegendeel is waar. Daarom heet het hier ook 'zoeken'. En dat is de aardigheid er aan. Ik kan u verzekeren, u en ik kunnen de hele maand, met toestemming van de boer, de vogelbescherming en de provincie op zak de weilanden rondstruinen, we zullen niets vinden!

Ik ben geen eierzoeker, maar het vrij rondwandelen in weilanden gewapend met een polsstok kan ik me van vroeger nog goed herinneren. Slootjespringen was het meer, maar we zeiden dat we gingen eierenzoeken. We hebben nooit wat gevonden, behalve als er één bepaald vriendje mee was, die er verstand van had. Het is een kwestie van observeren, afwachten en nadenken over het gedrag van de vogel.

Ik heb daarom diepe minachting voor die gluurders die gewapend met verrekijker vanuit de strategisch geparkeerde auto hun slag slaan. Je zou per keer niet meer eieren moeten mogen meenemen dan er onder je pet past. Misschien is dat ook al zo, ik weet het niet, ik houd me er niet mee bezig.

De échte liefhebber doet aan nazorg, beschermt nesten en zorgt ervoor dat er straks zoveel mogelijk eieren uitkomen. Want dat er altijd en overal veel jong gevogelte onder het maaigeweld van de vroege 'eerste snede' sneuvelt is bekend.

Er zitten dus twee kanten aan het verhaal. Persoonlijk maakt het me niet uit of het mag of niet, maar het ongenuanceerde verbieden van een eeuwenoude traditie die slechts door een beperkte groep mensen wordt beoefend is mij wat te kort door de bocht.

5 opvarenden:

Anoniem zei

De gluurders met verrekijkers moeten we meteen vet doorstrepen, maar bij een verbod zijn ze niet te onderscheiden van de anderen. De vraag aan de anderen is, wat ze nu eigenlijk doen met die paar onder de pet bijeen gehouden eieren? Als ze niet voor consumptie geschikt zijn, ben ik voor een verbod. Zijn ze bedoeld om ze thuis met speciale zorg te doen uitkomen en tot zelfredzaamheid te verzorgen, ben ik voorstander van deze deugdzame eierenzoeker. (Ik bemoei me nu ergens mee waaraan ik nog nooit heb meegedaan en ook geen notie heb van het belang van deze traditie - want niet elke traditie is waardevol omdat het een traditie heet.)

Gerhard zei

@Marius: Tradities zijn er ook vaak, omdat het gewoon leuk is om te doen. Oliebollen bakken met oudjaar bijvoorbeeld, is verder ook niet van veel belang.
Kievitseieren zijn trouwens best lekker. Maar nesten leeghalen om het leeghalen, daar ben ik ook niet voor. Dat is roven.

Anoniem zei

Als je wandelen door weiland leuk vidn moet je eens naar Ierland. Enkeldiep in de modder, heerlijk! Overigens zie ik liever vogeltjes dan eitjes, maar ben dan ook niet van de traditie (en lust ook geen oliebollen)

Anoniem zei

de slechten verpesten het weer voor de goede. Altijd al zo geweest en dit zal altijd wel zo blijven!

Gerhard zei

@Branwen: ik ben ook niet zo van tradities. Het is wel goed om er af en toe over na te denken of je er mee door moet gaan of niet.

@Ingeborg: Je hebt gelijk. Helaas.