dinsdag 18 december 2007

Het Zwarte Water

Laatst had ik mijn beoordelingsgesprek. Het was een mooi gesprek, want het ging niet alleen over presteren en doelen halen. Het ging ook over ons mens zijn, met zwakheden en sterke punten. Er was niet zuiver éénrichtingverkeer, maar we deelden met elkaar onze moeilijkste perioden (tot op zekere hoogte) en vonden overeenkomsten. Ik werd vergeleken met zacht stromend water, dat maakte indruk op mij. Het water dat overal aanwezig is en in kiertjes doordringt zonder op te vallen.

Ik ben ooit wel iemand geweest met meer rimpelingen, golfslag zelfs, aan de oppervlakte. Het oppervlak is inmiddels kalm geworden, maar onder dit zwarte, stille oppervlak zijn nog wel degelijk heftige stromingen en ook zeemonsters aanwezig. Het leven heeft ook in mij z’n sporen achtergelaten. Ik kan ze wel benoemen, die monsters, maar het is niet nodig. Ze zijn niet zichtbaar en hoeven dat ook niet te worden. ’s Nachts, wanneer alles anders is, komen ze wel eens naar boven. Dan spelen ze aan de oppervlakte en koesteren ze zich in het maanlicht.

Ik ben iemand met een romantische gedachtewereld, zo’n man verwacht meestal teveel, dus omgekeerd ervaar ik vaak de teleurstelling.

Tegelijkertijd ben ik het water en vaar ik er op. In mijn bootje ben ik veilig wanneer ik wakker lig door de golven die de spelende monsters veroorzaken. Gevaarlijker zijn de stromingen, die duwen je uit de koers zonder dat je er erg in hebt. Ik zwalk rond, lijk geen bestemming te hebben, er is geen richting. Gevangene van het Zwarte Water. Waar is het land, al was het maar een klein eiland.

Ik herstel mijn kompas.

Naar aanleiding van twee zinnen (cursief) van Marius Nuy, die mij nog niet loslieten.

14 opvarenden:

Anoniem zei

Zie je wel, mijn omschrijving van jou, Gerhard, klopt. Je bent een schatje (maar, geen watje). Heb je het schrijverscollectief al bestudeerd?

Gonda zei

"Ik herstel mijn kompas." Een zinnetje wat alles zegt over verdriet, teleurstelling, frustratie, acceptatie. Ik hoop dat Marius geen monsters op zijn nieuwe route tegen komt... Dappere man,

Gerhard zei

Ilse, volgens mij doorzie jij veel.
Ja, ik heb het bestudeerd. Maar je lijkt er voor uitgenodigd te moeten worden...
Intussen heb ik even heel leuk met Jowi gesparred, binnenkort zoek ik Catherine weer even op!

Gerhard zei

@Goentah: Ja, Marius is van zijn eiland af. Hij heeft omgekeerd schipbreuk geleden. Ik zal blij zijn als, en hoop intens, dat het hem en ons gegeven is dat hij er weer terugkeert.

Sjoerd zei

Ik ben de stormbreker... zal dat ook altijd blijven. Een Friese stier, en dat wil ik weten ook.

Anne-Marie zei

Die romantische gedachtenwereld is zo fout nog niet, je ziet van veel de positieve kant in, gaat zo nu en dan op je bek maar dat weegt duizend keer op tegen het opbouwen van een grote muur en nooit hopen of dromen. Het blijkt dat deze "dromers" essentieel zijn voor al die realisten om ze de mogelijkheden te wijzen.
Daarom stroom jij ook zo goed door ik kiertjes waar anderen de mogelijkheden niet van zien.

Gerhard zei

@Me!: Dat zou ik nooit kunnen zijn, ik ben er ook te onzeker voor.

@Anne-Marie: Dat heb je heel goed gezien, mooi gezegd ook. Maar je hele leven dromen en hopen, dat lijkt me erg moeilijk. Je wilt het eiland ook wel eens bereiken.

Anne-Marie zei

Ja, en daar zorg je natuurlijk voor! Al ben je er natuurlijk al vaker geweest dan die realist die de boot mistte.
In your dreams!
Nee, de combi van "realiserende dromer" lijkt mij een afwisselend leven.

Gerhard zei

Ha, Anne-Marie, maar een ware Romanticus heeft natuurlijk onbereikbare dromen! ;-)

Anne-Marie zei

Hoe zo onbereikbaar!

Anoniem zei

heb dat ook vaak met zulke zinnetjes...

mooi stukje. en hierboven las ik (dan eindelijk) wat meer over maria (waar ik me al eens wat over afvroeg, maar niet wist hoe dat te vragen *erg (stom) hè*)

Gerhard zei

@Anne-Marie: Misschien eens verder op een klein achterdekje met een glaasje beerenburg erbij!

@Inge: Als je mij echt kende zou je weten dat ik heel gemakkelijk in de omgang ben, je kunt me altijd alles vragen! Desnoods stuur je een maltje!

Anoniem zei

Prachtig mooi Gerhard. Echt. Menselijk poëtisch.

Anoniem zei

Ik maak een verbinding met het weblog van Danny, Gerhard. Onderdeel van haar gedicht is : "een leven zoals water pok water blijft, maar nooit vormvast is" is een onderdeeltje van haar gedicht. Vind ik schitterend.
Marius, ja...
Denk er nog maar héél veel over na en duim voor hen zoals wij allen. We willen niks liever dan dat hij terug zou kunnen aan zijn weblog schrijven en nog zovéél dingen meer... Ik hoop dat hij toch ooit tot hier geraakt. Dat zou écht dé max zijn, ook voor mij !
Aangename eindejaarsdagen voor jou en je gezin Gerhard !
Liefs
Lut