donderdag 6 december 2007

Resistance is futile

Sinds een paar dagen heb ik ook een hyve (klik). Het voelt een beetje als indringen in een wereld waar je niet thuishoort. Of werd ik geassimileerd? Hyves lijkt voornamelijk bevolkt door mensen van onder de twintig. Het is als een discotheek (is dat nog wel een woord van deze tijd?) bezoeken, waar je ze bijna hoort denken wat die ouwe daar moet. Deden wij indertijd immers zelf ook. Dat kan natuurlijk komen door de doorsnede van de hyvers waarmee ik in eerste instantie gemakkelijk in aanraking kom, de vrienden -en hun vrienden- van mijn dochter. Maar als ik eens zoek met de mailadressen van volwassenen die ik ken, vind ik er maar erg weinig. Klinkt logisch, ik ben hier zelf ook maar net. Misschien een paar jaar te vroeg?

Enkele van de bloggers die ik tref houden veel anoniem en privé. Maar dat is blijkbaar een generatieprobleem. Het is ongeloofelijk wat je opsteekt tijdens een paar uurtjes rondstruinen in Hyves. Niets is privé, dames en heren. Onder de twintig gooien ze alles op het net. En iedereen mag er van meegenieten. Overigens dient ook veel met een korreltje zout genomen te worden. Je identiteit in Hyves kan behoorlijk verschillen van die in de echte wereld heb ik gemerkt.

Toen ik zei dat ik ook wel een hyve wou, heeft mijn dochter dat voor me geregeld. Dat was kennelijk nodig, want als ik het zelf deed wilde het niet. Zij deed trouwens exact hetzelfde als ik, laten we het op een inmiddels opgeloste storing houden. Of er zit stiekem een filter ergens die kijkt of degene aan het toetsenbord wel onder de twintig is... Een paar dagen later had ze een poll op haar hyve staan, over de aanwezigheid van ouders op Hyves. Tja, dat zet je wel even aan het denken, ik voel me oud worden. Ik, de vooruitstrevende en bijdetijdzijnde IT-er. Ik heb daarom besloten me te beperken tot vrienden, virtueel (via m'n blog) of echt, van ongeveer m'n eigen leeftijd. Nou ja, 30 plus dan en een enkele uitzondering daargelaten. Als ik ze kan vinden.

Voor de StarTrek fans: Het hele Hyves gebeuren doet me sterk aan "The Borg" denken. Met hun hive-mind waarbij iedereen continue met elkaar is verbonden.

11 opvarenden:

Unknown zei

"Vroeger" hoorde ik hier altijd dat Hyves niet cool was, de meiden deden aan Myspace, daar zaten alle leuke mensen. Nu hebben ze toch ook maar hyves want iedereen heeft hyves. Je moet wel.
Maar je hebt er echt helemáál niks an. Zeggen ze met een waarschuwende blik naar mij.

Anoniem zei

die vergelijking was bij mij nog niet echt opgekomen, onndanks de naam èn ondanks mijn, zoals je weet, bijna-trekkie-status ; )

maarreh... ik ben 3o-plus.
dus.

let's hyve ! ; )

Anne-Marie zei

nou maar hopen dat we onze schepen niet hoeven te assimileren naar cubicals

Gerhard zei

@aargh: Ja, en nu weet je waarom! ;-)

@Inge: Let's!

@Anne-Marie: Hee, verrassend!! Nóg een Trekkie??

Gonda zei

Ik heb een leuke tip voor Hella: ze moet zich hier maar bij aanmelden :-) http://shit-mn-moeder-heeft-hyves.hyves.nl/
Mijn bloedeigen 'schoonzoon' is beheerder van deze hyves. 't Is wat. Eerst maken ze ons lid en vervolgens richten ze een anti-moeder (vaders vallen vast in dezelfde categorie) hyves op!
Tot hyves :-)

Gerhard zei

@Goentah: Haha, stook m'n dochter een beetje op!! ;-))

Sjoerd zei

Ik werd er al mee geconfronteerd. Mijn leven is een open boek. Ik heb voor niemand iets te verbergen en doe dat ook niet.

Anoniem zei

Gerhard, (efkes off-topic), het spijt me heel erg dit nog te moeten melden (was er echt niet goed van): Vandaag, 5 december is nu ook Peter (14j) gestorven. Tweelingbroer Raf nog begeleid door de psychologe en de mama heeft gelukkig ook hulp. In nog geen twee maanden tijd is een gezin papa en jongste zoon kwijt. Nu blijven ze nog met zijn vieren over. Ik had je hierover gemaild en vond dat je dan ook moest weten hoe het er nu aan toe gaat...
Gelukkig zie ik in de mails van Raf dat hij er nu veel beter mee omgaat dan toen zijn papa op 13oktober stierf... Hier zijn geen woorden voor. Ik mail verder met Raf voor zolang als hij het nodig heeft (en ik het kan , gezien mijn toestand). En we plukken verder elke dag die we kunnen...De cyclus van leven en dood...De getijden van eb en vloed...

Gerhard zei

Oh Lut, wat een vreselijk naar bericht. Gelukkig hebben ze goede mensen om zich heen. Laten we hopen dat ze zich er goed doorheen slaan. Heel veel sterkte.

Zeekraai zei

Naar aanleiding van je stukje cq. link 's even gekeken op hyve. 'k Kan er niet warm van worden. Waar gaat het over ? De meeste profielen zijn verborgen. Moet je lid zijn ofzo ? Wat doen jullie daar dan ? Is het een een of ander geheim genootschap ? En wie zijn die 179 'vrienden'?

Gerhard zei

@Anders: 'Jullie' is wat zwaar, ik kom er ook net kijken. Maar het gaat erom dat je een klein plekje over jezelf maaakt en koppelingen legt met iedereen die je kent, de 179 vrienden. En dan kun je wat berichtjes uitwisselen en bij groepjes horen en zo. Maar misschien zijn wij al wat te oud, als we er een praktisch nut in willen zien. Het gaat vooral om communicatie en verbondenheid. Denk ik.