donderdag 27 december 2007

Wat me nou weer overkwam

Wie hier al een tijdje leest zou kunnen weten dat ik nu een jaar of twee Tai Chi beoefen. Het wekelijkse uurtje in de sportschool bestaat altijd uit grofweg twee delen: er wordt aandacht besteed aan Tai Chi zelf, de gestileerde vechtsportbewegingen die iedereen wel kent, en aan Tai Chi (Taiji) Wuxigong, een "diepgaand systeem voor zelfgenezing". Over dit laatste wilde ik het even met u hebben.

In periodes van zes tot acht weken werken we aan een bepaalde oefening, waarbij de duur en intensiteit ervan langzaam wordt opgebouwd. De bedoeling is om door houding en ontspanning, ook van de geest, in contact te komen met de aarde-energie en deze toe te laten in je lichaam. Als je dit goed doet treden er spontane bewegingen op. Onder spontaan verstaan we onwillekeurig.

Ik vermoed dat ik nu weet wat u denkt. Tenminste, als u net zo sceptisch en nuchter bent als ik. Eigenlijk moet ik niet zoveel hebben van dit soort zweverig gedoe, ik kwam er voor het leren lopen van de Tai Chi vormen, het leren ontspannen van lichaam en geest. Dit andere gedeelte kwam er automatisch bij. Maar goed, ik probeer er wel voor open te staan, doe m'n best bij de oefeningen en luister aandachtig naar de uitleg van de leraar. Maar ik kijk ook met enige argwaan naar de sporadische demo waarbij de leraar een gevorderde leerling bijna als een lappenpop door de dojo laat stuiteren. Ik ben niet iemand die snel (ver)oordeelt, die afwijst wat anders is, dus sta ik daar met een 'laat maar komen' houding. Want nieuwsgierig ben ik wel.

In het begin, twee jaar geleden, stond ik daar dan wat stil en stijf te staan, want ik wilde niets bij mezelf toelaten. Maar na een tijdje merkte ik toch wel wat beweging en in de loop van de tijd heb ik mezelf ontspannen en vrij genoeg kunnen maken om me enigszins aan deze spontane bewegingen over te geven. Het moeilijkste is namelijk om het gewoon te laten gebeuren, je westerse geest wil toch de baas blijven. Je bent bang je voor jezelf te schamen.

Vorige week stond ik daar dus ook weer prettig relaxed te wezen met m'n redelijk minimale spontane bewegingen. Tot ik opeens begon te hupsen en te schudden en om m'n as te draaien, dat had ik nog nooit meegemaakt! Ik leek wel zo'n malle leerling van de demo die ik hierboven beschreef. Ik schrok er niet van, maar zag dat de leraar met mij bezig was gegaan, met z'n merkwaardige handbewegingen. En z'n pretoogjes! "Heb je vanavond thuis wat te vertellen!", zei hij na afloop. Ik kreeg het gevoel alsof ik geslaagd was voor een soort examentje.

Het was een bijzondere ervaring. Leuk ook. Ik was natuurlijk nog wel gewoon mezelf de baas, ik had er elk moment mee op kunnen houden, maar er was duidelijk ook een invloed van buitenaf die energie opstuwde en weer langzaam terugbracht. Ik stond op sokken, dat was wat glad, maar was zelf genoeg onder controle om niet op m'n plaat te gaan. Door de ontspanning en het vertrouwen kon ik het laten gebeuren. Het gaf mij, de techneut en nuchtere Fries, in ieder geval weer stof om over na te denken, me te verwonderen.

Voor wie iets meer wil weten dan wat ik hier vertelde:
http://www.taijiwuxigong.com/nederlands/wat_is_twg.htm

12 opvarenden:

Sjoerd zei

Heerlijk is dat gevoel. In de jaren dat ik de vechtsport in allerlei vormen heb beoefend en er zelf les in gaf heb ik herhaaldelijk soortgelijke zaken meegemaakt. Dat is een van de redenen dat ik me heb ingelaten met het boeddhisme.

Anoniem zei

typisch gevalletje 'dat moet je zien (lees : meemaken )om te geloven voor deze idd nuchtere oosterse dame... hm, nu klinkt oosterse weer exotisch. ik bedoel uit de klei getrokken, maar dan een stukje verderop ; )

Gonda zei

Apart... Het is dat jij het beleefd hebt, maar anders had ik het hoofdschuddend gelezen en er het mijne van gedacht:-) Op mijn tai chi les doen we dit niet, we lopen wel de 24 form en Bagua, en doen Qigong.
Net als jij sta ik wel open voor dit soort theorieën en ideeën, het intrigeert me.

Zeekraai zei

Misschien toch maar wat minderen
met die paddo 's, Gerhard ?

Gerhard zei

@Me!: Ik ben blij dat tenminste één iemand, en de eerste reageerder nog wel, het herkent!

@Inge: Ik ben zelf ook erg sceptisch, maar toch overkwam het mij. Het ging exact zoals ik het hier heb verteld.

@Goentah: Wij doen Yangstijl 42.

@Anders: Oooh, dat kan het ook geweest zijn! ;-)

Anoniem zei

Zo mooi dat je je kunt laten "verwonderen", hopelijk voor herhaling vatbaar Gerhard !

Anoniem zei

leuk om te lezen!!

groetje Sillyme

Anoniem zei

Ik heb je verhaal gelezen . Ook ik zou daar als Fries net zo gereageerd hebben . Maar om nu niets aan te nemen gaat me dan ook weer te ver. Maar dit laatste is wel een bijzondere ervaring voor je geweest. Misschien dat je je nu meer gaat geven . Gr. Jan

Gerhard zei

@Lut: Je moet je kunne blijven verwonderen over de wereld om je heen! Eind januari doe ik mee aan een clinic van drie(!) uur, dus wie weet.

@Sillyme: En om te schrijven!

@Jan: Het stimuleert me zeker!

Anoniem zei

OT: je verhaal staat erop hoor...

bl@nkie zei

Wonderbaarlijk Gerhard! Nee heerlijk jongen, Laat je gaan.... Fijne laatste dagen van dit jaar G.

Anoniem zei

Intrigerend. Bijzondere ervaring wel, lijkt me. En ook mooi dat je, ondanks je nuchterheid, er toch genoeg relaxed voor was en open voor durfde te staan. Heb je daarna niet een soort onwezenlijk gevoel? Zo'n 'what just happened?!' gevoel? :)

Wellicht heeft de Tai Chi nu nog meer waarde voor je, nu je weet dat energie iets krachtigs is, wat jijzelf ervan kan voelen.

Mooi wel! En leuk dat je dit moment met ons deelt.