woensdag 2 januari 2008

Het nieuwe tv-kijken

Vooruit, ik geef het grif toe, maar ik houd van tv kijken. Niet dat ik naar alles kijk, er is zelfs heel veel waar ik niet naar wil kijken. Naar alle soap, sentimentele feel-good en reality-tv niet bijvoorbeeld, en niet naar de vele je-bent-door-naar-de-volgende-ronde programma's. En zo zijn er nog wel wat categorieën. Maar ik houd wel van goed gemaakte tv-series, zelfs Nederlandse hoewel daar in mijn visie bar weinig van zijn. Van serieuze documentaires, goeie comedy en mooie (actie-) films geniet ik ook graag.

We kijken al een tijdje digitaal, maar konden niets meer opnemen. De aftandse videorecorder hebben we tijden geleden verbannen naar de slaapkamer en die wordt daar zelden meer gebruikt. Het opnemen was zo'n gedoe, dat geklier met die banden, de slechte opnamekwaliteit, ik had er schoon genoeg van. Een harddiskrecorder stond al een tijdje op ons verlanglijstje, maar het kwam er nog niet van. Bovendien wilde ik dan niet het analoge signaal kunnen opnemen, maar het digitale natuurlijk.

Na grondig onderzoek was ik een tijdje geleden al uitgekomen op de Humax Duovisio iPVR 9200C. Het zal wel een mannending zijn, het kostte wat moeite de vrouwen in mijn huishouding te overtuigen van het nut van zo'n apparaat. Maar, we hebben 'm nu een weekje binnen en wat hebben we er al veel pret mee gehad. Hij doet namelijk alles wat je ervan verwacht en veel meer. Bovendien is het beeld nog beter dan we al gewend waren. Het is niet alleen een recorder, maar ook het 'gewone' tv-kijken verloopt via dit apparaat. Het allerleukste is dat hij continue het kanaal opneemt waar je naar kijkt.

We kunnen daardoor alles waar we naar kijken nu pauzeren of terugspoelen. We hoeven niet meer af te wachten of een regisseur ons ergens een herhaling van gunt, dat regelen we voortaan zelf! Heb je wat gemist of verstond je het niet goed, even een stukje terug. En als je achter bent geraakt door dit soort acties kun je tijdens reclames snel vooruitspoelen. Je moet, als je erg veel achterloopt, wel een beetje oppassen want na een kanaalwisseling (zappen onder de reclame) begint hij weer opnieuw en is al het vorige weg.

Hella heeft het allemaal weer sneller door dan wij, niet de bediening, maar de gedachte erachter. We zaten de eerste dag ergens naar te kijken, toen ze opeens de informatieknop indrukte en uitgebreid de programma-informatie begon te lezen. Dit duurde ons na een tijdje te lang, we kregen het gevoel dat we een belangrijk deel van het verhaal misliepen. We begonnen al te mopperen. Maar met een lief lachje deed ze de info weer weg en spoelde terloops terug tot voor de 'onderbreking'. Tv kijken zal bij ons nooit meer hetzelfde zijn. Het is leuker geworden.

12 opvarenden:

Sjoerd zei

En natuurlijk zonder eerst de gebruiksaanwijzing te lezen

Anne-Marie zei

Graag! Ik vind films heerlijk en, als Vriendje er niet naar hoeft te kijken, kijk ik ook naar menige romantische film.
Het resultaat van zo'n harde schijf met DVD schrijver is dat we nu een kast vol hebben met films. Zonder reclames. Het criterium is: "die moet je gezien hebben!". Vooral nu met de kerstdagen heerlijk om een paar films te zien. Misschien moeten we maar eens een lijstje uitwisselen.

Zeekraai zei

Wij hebben sinds kort 'n harddisc/dvd recorder van de Aldi.
320 uur tv kun je opnemen !
Wij lopen dus ook al achter.
Maar dan met kerstfilms...

Anoniem zei

Gaaf dingetje, als ik daar de centjes voor had.... wil je weten hoe ik tv kijk? Ten eerste weinig, ten tweede: op een oud bakbeestje, dat we tevoorschijn halen ergens achter de bank vandaan. Eerst een kwartier gedoe met afstandsbediening zoeken e.d.. Meestal kijken we dan ook nog een dvd-tje en daarvoor is weer een andere afstandsbediening nodig, weer een kwartiertje zoeken... pffff. Je moet er wat voor over hebben. Eens komt de dag dat er misschien heel misschien zo'n nieuwerwets apparaat ons huis binnenkomt. Moet manlief mij idd eerst van overtuigen.

Anoniem zei

klinkt best ideaal. maar we kijken erg weinig tv en onze (paarse !) videorecorder doet 't nog leuk. voor zo'n gratis ding. (die ene keer in de maand of zo dat we wat opnemen...)

maar geniet er lekker van, zou ik zo zeggen, gemak dient de mens en nooit meer reclame zou het alleen al (bijna) waard zijn. (alhoewel er heel héél af en toe wel eens een leuke voorbij komt... maar die kun je dan dus weer terugspoelen ; )

Anoniem zei

wauw, dat wil ik ook!! lijkt me reuze handig! Zal wel buiten het budget vallen denk ik!
Speel ze!!

Groetjes Silly

Gerhard zei

@Me!: Natuurlijk!

@Anne-Marie: Ik kan ze wel naar een PC uploaden en dan op DVD zetten. Maar we gooien ze na kijken gewoon weg. Ik heb niet zoveel zin in een grote verzameling...

@Anders: Er zaten dit jaar wel leuke bij. Heb nu eindelijk eens 'Casablanca' kunnen zien.

@Ilse: Maar dat wil hij waarschijnlijk niet?

@Inge: Hella wou laatst ook al een reclame terugspoelen. Dat gaat mij wel wat te ver! ;-)

@Sillyme: Ik vond de prijs wel meevallen, even goed shoppen op het internet...

Mir zei

Klinkt ideaal! Vooral nu ik me voorgenomen heb vroeger naar bed te gaan en er altijd om 23.00 uur nog iets leuks komt.
Alleen wanneer moet ik dan kijken..?! Hmm.

Hoe dan ook, ik wens jullie een geweldig 2008!

Anoniem zei

Maaruh heb je dan digitenne of iets anders? Want ik loop (alweer) te klooien met onze kanalen, ondanks de harde dvdrecorder..
Ennuh, gelukkig nieuwjaar!

Gerhard zei

@Mir: Nou, wat na elven gister kwam, voor elven vandaag zien!

@Jowi: Digitenne en de kanalen, een ramp!

Anoniem zei

@gerhard echwel, ik denk dat ik maar ga breien :)

Gerhard zei

@Jowi: Moet je eens door het land varen en 's avonds TV willen kijken...
Kun je inderdaad maar beter zorgen dat je breiwerk meehebt. ;-)