donderdag 10 januari 2008

Huiswerk

Aan één kant heel fijn, aan de andere kant een beetje jammer dat ik mijn dochter nooit hoef te helpen met haar huiswerk. Af en toe kijk ik wel eens een boek van haar in, om te zien wat ze tegenwoordig zoal te horen krijgen op school, maar nodig is het niet. Eigenlijk is het wel heel gemakkelijk voor ons dat ze helemaal autonoom haar zaakjes regelt. Op tijd uit bed 's ochtends (meestal), huiswerk af (soms op het laatste moment) en cijfers waarvan ik wou dat ik ze zo had gehad. Bijkomend detail: ik deed MAVO, zij doet Atheneum.

Als ik er vroeger aan dacht hoe dat zou zijn om een kind op het voortgezet onderwijs te hebben, had ik altijd zo'n idee dat ik dan zou moeten helpen met de vakken die ik zelf het leukst vond. Natuur- en Scheikunde bijvoorbeeld. Dat is een beetje tegenstrijdig met de idee dat je het als bèta leuk zou vinden wanneer je kind dat ook is. En als dat zo is, dat het kind dan waarschijnlijk meer hulp nodig heeft met vakken die je zelf vroeger ook niet zo lagen. Bent u er nog? Ik ken mensen die avond aan avond samen met hun kind zitten te blokken op het huiswerk. Ik vraag me af of zo’n kind dan niet boven z’n macht zit te werken en wie je daar uiteindelijk een plezier mee doet. Een tandje minder en wat meer pret lijkt me voor iedereen veel leuker, maar dit terzijde.

Mijn dochter ziet me dus niet als onuitputtelijke bron van kennis, maar werkstukken en verslagen mag ik altijd even doorlezen van haar. Zo ook gister. Ze schreef, voor geschiedenis, een pagina uit een dagboek van een meisje met een foute vader tijdens de 2e wereldoorlog. Ik hoop dat ze het nog eens op haar eigen blog zet zodat jullie het kunnen lezen, want ik vond het heel erg goed. Ik kon bijna niet geloven dat ze het helemaal zelf had geschreven. Leuk om zo verrast te worden. Het enige dat we er samen aan hebben toegevoegd was de interpunctie, om het de lezer (lerares) iets gemakkelijker te maken. Punten en komma’s zijn kennelijk niet cool. En ach, ik werd er zo óók wel door geraakt.

9 opvarenden:

Anoniem zei

Ik heb gezien wat er komt van kinderen die ouders hebben die de wiskunde overhoren, de werkstukken met ze maken en de geschiedenis inspreken op een cassettebandje om het leren te vereenvoudigen. Op een gegeven moment moeten de kindertjes het toch zelf doen en dan kunnen ze het niet. Zelfs de keuze van de vervolgopleiding is een ramp want pappie en mammie hebben altijd alles voor ze gedaan.
Jullie dochter mag blij zijn met zulke ouders, en jullie met zo'n dochter!

Anoniem zei

eigen blog ? hebben we daar een link van ? (we, de fans van papa ; )

en ik was ook zo'n dochter vroeger. altijd alles zelf doen en zo. en het maakt me trouwens nie uit hoe Peuter wordt, als ik 't maar mag meemaken ! ik wil 'm gráág helpen, maar zou 'm ook met alle liefde van de wereld z'n eigen gang laten gaan...

Anoniem zei

Oef Gerhard, een normaal gezin dus. Niks opgefokt. Onze ouders stonden in het onderwijs en hebben nooit ofte nimmer begeleid of nagekeken. Als je 't niet zelf kon, dan was dat een teken dat je niet goed had opgelet of dat het fout werd uitgelegd en dat moest dan maar aan het licht komen. Ik denk dat ze zo redeneerden. En had je straf dan zweeg je best, want dan kon je er nog bij krijgen thuis, haha (is mij gelukkig nooit overkomen).
Mavo enzo daar begrijp ik niks van. Was zelf geen fysicafan, maar gelukkig nooit gebuisd.
Dat werkje van je dochter interesseert me heel erg. Heb ooit nog een boek gelezen over het schuldgevoel van kinderen van "foute" ouders.
Dus maak er maar een volgend blogje van. Leuk zo'n fraaie dochter !

Gerhard zei

@aargh: Precies! Wij zijn heel blij met onze dochter, zij niet altijd met ons, hahaha!

@Inge: Ja hoor, Hella onder 'ook leuk' hier links naast.
Zo moet het ook, sturen en begeleiden, maar niet trekken en duwen, dan maak je dingen kapot. Nou ja, af en toe een beetje duwen dan, 't blijft toch een puber... ;-)

@Lut: Ik ben het helemaal eens met de zienswijze van je ouders. Ik ken ook mensen die dat 'onverschillig' zouden noemen, maar dat zijn we zeker niet, toch? We laten haar ook zeker niet de kantjes eraflopen, er moet wel uitkomen wat er inzit. Niets meer, maar ook zeker niets minder.
Mavo, oranjekoek (taart) en sauzen (witten?), ik heb veel uit te leggen... ;-)

Ik zal haar vragen of ze het wil plaatsen.

Sjoerd zei

Ik denk dat de kinderen het zelf moeten toen, ondersteuning is goed, maar daar moet het bij blijven...

Anne-Marie zei

Wat een verleiding.
Ik moet eerlijk zeggen dat we laatst toch met y=ax+b om te tafel zaten. Zo nu en dan vraagt hij wel eens om verduidelijking, en ik ben ook zooooo goed in uitleggen!

John zei

Ik hoef mijn zoon ook nooit te helpen met zijn huiswerk, en ik vind het enorm knap als ik zie dat hij enorm goed presteert, zonder echt veel inspanning

Anoniem zei

prachtig geschreven! ik ben ook trots op mijn dochter, we leggen de lat niet hoog. Zolang ze haar best doet, is het prima!
groetje Silly

Anoniem zei

Wat heerlijk dat ze zo'n lol in school heeft. Dat was in huize al wel anders, alhoewel mijn kereltjes heel niet dom zijn. Ze konden heel goed verwoorden waarom school 3 x nix was. Zucht, dus van trots een werkstuk doorkijken is niet veel gekomen. Maar a.d. andere kant, ze maken nu prachtige dingen (verhalen, tekeningen en noem maar op) dus.... en mijn zoon heeft zelfs wel eens een boek geschreven. Mocht ik corrector spelen, deed ik met alle liefde.