dinsdag 22 januari 2008

Jane-5

Wat ik zei over de stem van Madonna twee logjes geleden deed me aan het volgende denken (ik heb soms van die associaties). In de verhalenbundel 'Bicentennial Man and Other Stories' van Isaac Asimov staat het verhaal 'Feminine Intuition'. Hierin krijgt een intuïtieve robot (Jane-5) een vrouwenstem om een stel wetenschappers gemakkelijk te laten praten. Ik stel me dan toch de stem van Madonna voor. Dat bedoelde ik er eigenlijk mee toen ik dat zei van die mooie stem. "A sweet and almost disturbing contralto".

Madarian said, “Listen to her....How do you feel, Jane?”
“In excellent health, thank you,” said Jane-5, and the voice was precisely that of a woman; it was a sweet and almost disturbing contralto.
“Why did you do that, Clinton?” said Peter, startled and beginning to frown.
“Psychologically important,” said Madarian. “I want people to think of her as a woman; to treat her as a woman; to explain.”


Geweldige verhalen vind ik het, de (robot)verhalen van Asimov. Of de Foundation trilogie, ik had die op de HAVO op mijn Engelse boekenlijst staan en las 'm in één ruk uit. En natuurlijk 'The Caves of Steel' en 'The Naked Sun'. Heerlijke boeken met robot R. Daneel Olivaw.

'Feminine Intuition' en een paar andere mooie Asimov verhalen vind je hier: klik.

The Three Laws of Robotics:
1. A robot may not injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to harm.
2. A robot must obey the orders given it by human beings except where such orders would conflict with the First Law.
3. A robot must protect its own existence as long as such protection does not conflict with the First or Second Law

7 opvarenden:

Zeekraai zei

Dus toch 'n trekkie hè ?

Gerhard zei

@Anders: Ook, net als Inge btw! Maar wat heeft dat híermee te maken?

Anoniem zei

ja psies anders, wat heeft dàt ermee te maken ? (*moest zelf aan captain janeway en seven of nine en (natuurlijk) kes denken bij die stem nu* hahaha ; )

Gerhard zei

@Inge: Oh ja Seven of Nine, geweldig hoe die praat!

Zeekraai zei

Nou ja, die robots hè...

Sjoerd zei

Ik lees de boeken van Asimov tot ze hartstikke kapot zijn...

Gerhard zei

@Anders: Ah, maar Data is nauwelijks een Asimov robot te noemen, die zijn toch heel anders. Voordat er robots in optraden was ik toch al een 'trekkie', door Kirk en Spock. En ik heb helemaal niets met Starwars, en daar zitten maar liefst twee robots in!

@Me:! Haha, ik vroeger ook. Van mij zitten ze al een hele tijd ergens in een doos (ruimtegebrek). Ik ga ze weer eens opdiepen.