dinsdag 15 januari 2008

Schilderen en fluiten

Vandaag was ik dus aan het schilderen. Latjes en vlakken. Het ging wel goed en ik ben mooi opgeschoten. Ook was er zelfs tijd voor een bakje koffie met onze buren. Maar waar ik even over wou schrijven is over het fluiten van onze dochter.

Dit jaar moet ze op de muziekschool examen doen voor haar C-diploma. Dat moet om de twee jaar en het begint bij A. Ze speelt nu dus bijna zes jaar. Het gaat wat met ups en downs, er zijn periodes dat ze haar dwarsfluit bijna niet aanraakt. Dat vinden we niet leuk natuurlijk, maar de liefde voor de muziek moet ook van binnenuit komen. Momenteel zit ze in een periode dat ze erg veel speelt, en ik geniet van elke minuut. Van oefeningen van iemand die al zes jaar speelt kun je heel goed genieten zelfs.

Gek is dat, nu ik erover schrijf valt het me pas op, maar in ons huis wordt muziek gemaakt (en beluisterd), gedanst, getekend en geschilderd (schilderijen dan, niet het geklieder van mij). Kunstzinnige bedoening is het hier. Aan de dameskant dan, zelf ben ik niet zo artistiek aangelegd.

Hella moet voor haar examen enkele stukken spelen uit een boek, ze mag zelf kiezen. En dus hoorde ik vandaag de mooiste muziek voorbijkomen. Natuurlijk niet gepolijst, er zal nog heel wat geoefend moeten worden op haar definitieve keuze. Ze kan heel goed prima-vista spelen, dat is direct van blad, dus komt ze meestal meteen al redelijk mee, ze heeft een CD erbij met de begeleidingsmuziek. 'Badinerie' van Bach ging natuurlijk veel te snel, maar ze vindt het wel heel mooi, ik denk dat ze dat wel wil kunnen spelen. Ze is er zéker toe in staat. 'Scène des Champs-Elysées' uit Orphée van Gluck vond ze saai (wij niet). Maar waar ze mij mee ontroerde onder mijn werk zodat ik gewoon even gestopt ben om er naar te luisteren was 'Sicilienne' van Gabriel Fauré. Een heel mooi, dromerig stuk. Ik denk dat ze deze kiest, het sprak haar enorm aan en dat was heel goed te horen. Ik heb het voor jullie opgezocht. Het viel niet mee een met piano begeleiding te vinden (Daar wil ze een vriendin voor vragen...)



En Badinerie ook even, voor wie het niets zegt:

8 opvarenden:

Anoniem zei

Aan het kopje van dit blogje,
dacht ik dat 't over het schilderwerk aan je huis ging...
en dat jij daar dan bij liep te fluiten ?

Op 't moment dat ik dit typ, hoor ik onze oudste dochter ook weer op haar altsax. En inderdaad, soms kijkt ze niet naar haar toeter om en vergt het af en toe wat 'aanmoediging' van onze kant. En 'n maand later gaat het weer vanzelf...
Pubers ?

ps. Ik heb 'n stokje (voor je) laten vallen...

Gonda zei

Jij praat op dezelfde manier over het muziekmaken van je dochter, als mijn vader over mij sprak. Leuk! Mijn ouders luiterden vaak als wij speelden (zus op hobo en ik op fluit), als wij daar geen weet van hadden. Ik vergat altijd dat de muziek door het hele huis klonk.

Anoniem zei

Ai Gerhard, en de piano staat hier onaangeroerd. Ik moet dringend toch weer eens echt van nul herstarten, want bij muziek spelen kan je echt alles vergeten, zalig ! Waar is de tijd van het melodisch dictee enz...je zou er melancholisch van worden, haha...
En de tijd dat we Thijs van Leer draaiden ;-) vervlogen tijden, maar fijn om te lezen dat jullie allen zo goed bezig zijn samen !
Heel goeie sfeer in huis lijkt me !

Anoniem zei

Heerlijk als kinderen zo'n hobby hebben. Zelfs als ze het er af en toe even kort of langer bij laten hangen kunnen ze het zo weer oppakken en ze hebben er een levenlang plezier van. Er is altijd wel ergens een orkest waar je bij kunt, zeker als je tot D-niveau doorgaat. Succes met de voorbereidingen voor het examen vast!

bl@nkie zei

Ik ben een fan van Chris Hinze. Hij maakt ook van die prachtige dromerige wereld muziek op dwarsfluit...

Sjoerd zei

Mijn dochter maakt ook muziek en speelt klarinet en fagot. Ik ken het gevoel.

Gerhard zei

@Anders: Dat stokje pak ik op, misschien met verrassend resultaat voor je!

@Goentah: Leuk is dat zo'n levend huis. Speel je nog?

@Lut: Dat zei ik ook, van Thijs van Leer. Ze had natuurlijk geen idee over wie ik het had...

@aargh: Ik zal het doorgeven!

@Bl@nkie: Inderdaad...

@Me: Klarinet, dat zou ik ook nog wel eens willen leren spelen.

Gonda zei

Ja!