woensdag 21 november 2007

Inspiratie

Onlangs las ik ergens dat het hebben van een lifelog getuigt van een gebrek aan inspiratie. Ik heb de afgelopen tijd daarom eens wat intensiever om me heen gekeken in weblogland en ja, ik heb inderdaad inspiratieloze en grijze weblogs gezien. Als je daar een beetje door de tijd heenleest vraag je je af waarom men het doet. Het is duidelijk dat er daar elke keer een worsteling is om met iets -en dus eigenlijk niets- te komen. Maar, denk ik dan, het hóeft niet. Je bent nergens toe verplicht. Doe waar je zin in hebt. Als je een leven leidt dat overeind wordt gehouden door een keurslijf, waarom zoek je dan nog een extra moeilijkheid. Ga eerst eens op zoek naar jezelf en werk vandaaruit.

Ik schaam mij er niet voor hier te vertellen dat ik zelf ook best een aantal lastige jaren heb gehad. Maar ik ben er, met hulp, doorgekomen en heb veel over mezelf geleerd. Onlangs schreef ik er nog kort over in mijn ‘Melacholie en verlangen’ verhaaltje. Ik twijfelde of ik dat wel moest schrijven, maar het is wie ik ook ben en daarom refereer ik er juist nog maar eens extra aan. Ernaar te handelen is echter weer een ander verhaal, maar ik doe mijn best langzaam te werken naar het leiden van het leven dat ik écht wil. Soms schrijf ik over mijn zieleroerselen, soms vind ik mijn inspiratie elders. Maar ik vind zelf wel degelijk dat ik geïnspireerd ben. Door het –mijn- leven in al zijn facetten.

En, mon dieu, daar kwam ik ook een mooi nep-log (eigenlijk een vervelend woord) tegen. Jowi wees me er onlangs op dat schrijven het zoeken van je eigen kronkel is en dat zelfs een exact brein als het mijne er misschien één heeft, maar je moet er wél naar op zoek. En warempel, ik wist niet dat ik het in mij had, maar ik heb het er het afgelopen weekend reuze naar mijn zin gehad. Niet dat ik een carrière ambieer in schrijven of met het spelen van een rol of dat dit nou mijn eigen rare kronkel is, maar het was gewoon erg leuk, het lag me wel. Ik kon er op mijn manier creatief zijn. Anderen daar hadden er schijnbaar wat meer moeite mee maar ik heb het, denk ik, naar waarde geschat. Een onderscheid tussen de rol en de geestige persoon erachter, die net zo goed op zoek is naar zichzelf als ik, kunnen maken. Want, zoals ik daar ook al zei, men moet het leven ook niet altijd té serieus nemen. Er moet ook eens gelachen of onschuldig geflirt kunnen worden. *bloos* Ik vond het daar juist heel inspirerend.

Straks ga ik leuk op bezoek bij Chazia (Ja, die! Over flirten gesproken...), dus ben ik de rest van de dag uit de ether.

8 opvarenden:

Anoniem zei

over flirten met chazia ga ik 't maar niet hebben hahaha maar ik snap wat je bedoelt... de creatieve blogarmoede links en rechts hahaha maar ja, wat de één een geweldig logje vindt, vindt de ander bóóóring(e ; ) dus...

schrijven, of iig loggen, doe je denk ik in eerste instantie altijd voor jezelf. ik wel iig. het vastleggen van momenten, zoals een foto dat ook doet, zodat ik er nogmaals van kan genieten. of er nogmaals om kan huilen. want momenten gaan zo snel...

Anoniem zei

een nep-log zeg je?
er is een wedstrijd gaande waarbij je op verschillende nep-logs kutn stemmen :)

maar veel plezier met je bezoekje ;)

John zei

Tja, grijze lijflogs. Ik heb hier een klein beetje gebladert, (kom nog niet zo lang natuurlijk) maar ik kom toch weer terug, dus saai is anders. Zelf schrijf ik over van alles, en dat voelt goed. Een ander vind het mss niks.. so be it...

Anne-Marie zei

Hij kon het lonken niet laten,
Hij lonkte naar iedere vrouw,
tjing boem......

Gerhard zei

@Inge: Ik ben wel gecharmeerd van haar :) Ik blog ook voor mezelf, maar heb eigenlijk toch ook altijd wel iemand voor ogen (niet een specifiek iemand!) aan wie ik op een bepaald moment schrijf. Anders kan ik het niet. En de onderwerpen maken mij niet zoveel uit, als je hart er maar in ligt. Vind ik.

@GobboE: Dat is hier volgens mij niet aan de orde. Maar het zou natuurlijk kunnen...
En dank je, 't was heel leuk!

@Redstar: Het gaat hier ook over van alles hoor! Leuk dat je blijft komen, erg gezellgig vind ik dat.

@Anne-Marie: Nou... ik heb zo mijn voorkeuren ;-)

Anoniem zei

Nep-log. Eigenlijk is dat gek. Want in ieder log kies je hoe je jezelf neerzet. Ieder log laat alleen dat zien, wat jij wil laten zien. En dat is nooit je volledige leven en zijn. In die zin is het dus al een aftreksel van de werkelijkheid, en daarmee ergens al nep, als je dat zo wil noemen. Het is selectief. Al het bloggen is selectief. En of je nu deeltje 34a of deeltje 16f in je fantasie aanboort om te schrijven over je kijk op het leven, uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer: jouw brein, jouw woorden, nooit het echte leven.

Anoniem zei

Oh Gerard! Wat een ontboezemingen.... en don't be so onzeker. Ik, ik weet dat je het wel in je hebt. Alleen op mijn weblog kun je je zelf zijn, Gerard!! Kom wat vaker uit je kerker, mon homme en bezoek mijn prachtige blog zo vaak als je wilt, zo vaak als je kunt.
Ik geniet zo van je prachtige epistels, cherie. Liefst hield ik onze innige correspondentie tussen ons twee, maar ja, er zijn nieuwe kapers op mijn kust, je weet wie ik bedoel en wie weet kijken er wel meer mee ....
Mais, voor mij is er maar een Gerard.... Gerard D., oui, c'est toi.

Gerhard zei

Twee hele wijze dames, hier ineens! Dat is geweldig...

@Wenz: Je zegt het heel goed. Ik ben hier best open, maar slechts tot op zekere hoogte en altijd wat gekleurd. er is veel waar ik nog nooit over heb geschreven en ook zeker nooit zal doen. Dat is van mij en een enkeling die ik het in woord toevertrouw. Dus in die zin, ja, een nep-log. Maar ik besta echt!

@Catherine: Madame, ik meende een schild van flauwe fratsen voor me te houden, maar u kliefde er dwars doorheen. Uw scherpe oog sneed zo tussen de regels door! U heeft mijn diepste respect en ik ga u zo verslag doen van wat mij onlangs overkwam.