woensdag 14 maart 2007

Geloof

Moeilijk om over na te denken, nog moeilijker om over te schrijven. Ik ben nog een beetje bezig met wat er verleden week allemaal gebeurde, wie het niet heeft gevolgd moet hier en daar wat bijlezen. Voorlopig zal dit het laatste zijn wat ik er over schrijf.

De afscheidsbijeenkomst van K. was in de Protestantse kerk. Omdat hij niet gelovig was, was er dus geen dienst of iets van dien aard. Daar heb ik vrede mee, ik heb zo mijn eigen ideeën over het één en ander. Maar ik ben nog niet zover er hier over te schrijven, misschien later eens.

Laat ik voor nu volstaan met te zeggen dat ik erg sceptisch ben. En misschien cynisch. Dus toen tijdens de bijeenkomst F. het woord nam zonk het hart mij in de schoenen. Hij zit, kort gezegd, in de evangelisatie. Het leek mij daarom niet correct om op deze manier een preek de bijeenkomst binnen te smokkelen. Of, nog erger, na diens overlijden nog even snel de ziel van de overledene te claimen. Ik heb begrafenissen meegemaakt waar dit gebeurde.

Ik wou dat ik u de speech (ik ga het geen preek noemen) die hij hield kon laten lezen. Het was indrukwekkend. Het was een speech waarin K. volledig in zijn waarde werd gelaten. Ik had F. moeten vertrouwen, omdat ik hem ken als een integer mens.

Hij vertelde van de twijfels van K., de gesprekken die ze hadden over genade ontvangen. Zijn nieuwsgierigheid naar "de geruchten" van een hogere macht. Het bijbeltje dat de laatste tijd op zijn nachtkastje had gelegen en waar hij ook werkelijk in las.

Ik twijfel aan de motieven en geheime agenda's van velen die het (hun) woord van God verspreiden. De anti-christ'en, die spreken alsof ze Hemzelf zijn, en zeggen te weten wat Hij denkt of wil. Die oorlogen stoken, aanslagen plegen, geld stelen van goedgelovige televisiekijkers op zondag. Die zó door hun God verblind zijn dat ze de kwetsbare en hulpvragende mens naast zich niet meer zien.

Maar er zijn er ook velen die oprecht zijn, en F. is er één van. Ik heb diep respect voor hem en wat hij doet gekregen.

7 opvarenden:

Gonda zei

Dat is het nadeel van veel gelovigen: ze kennen maar één waarheid, en dat is de hunne. Omgekeerd ken ik ook gelovigen die iedereen (inclusief het ongeloof) respecteren. Zo hoort het.
K. zocht kennelijk toch iets van troost. Ik hoop dat hij die ook werkelijk gekregen heeft.

Enno Nuy zei

Scepsis of niet, maar je schrijft oprecht en helder. Dat je hart even in de schoenen zonk, kwam dus niet van het woord van F, maar van je eigen (korte) vrees. Hij claimde de ziel van K niet en liet K volledig in zijn waarde. Dan heeft diens ongelukkige einde toch een waardig afscheid gekregen en is de integriteit van F bekrachtigd. Hij zal K's 'hulpeloosheid' vast niet met vrome praatjes hebben gewassen.

Anoniem zei

Mooi gesproken!

Anoniem zei

Dat heeft Marius goed verwoord hierboven.
Hoe ouder ik word, hoe anders ik ben gaan denken. Wees gerust; ik ben nog steeds 'n ongelovige... maar toch.

Gerhard zei

@Goentah: Ik ken er ook wel een paar, en nu één meer.

@Marius: Je hebt het wederom goed gelezen en er de essentie uitgepikt.

@Ingeborg: Dank je!

@Anders: Bij mij gaat het geloof ik andersom.

Gonda zei

*spiekt even of er al een logje van 15 maart staat*

Gerhard zei

@Goentah: Hahaha, ik zag heus wel dat je me gister weer eens had betrapt.
OK, jij je zin! Ik zet'm er neer. (Kan nog net!)